המדריך המלא למחקר מתחרים- ניתוח אתרי מתחרים
top of page

פוסטים אחרונים:

או: אני רוצה לקבל עדכונים על מאמרים חדשים במגזין

שלחי לי תחתונים וגופיות

הנרשמים יקבלו את המדריך המלא והמקיף לדפי נחיתה. המדריך כולל מעל 60 עמודי תוכן והמלצות!
אני מתחייבת לא לשלוח לכם ספאם או להעביר את המייל שלכם לגורם חיצוני.
ההרשמה היא לעדכונים על פוסטים חדשים המתפרסמים אחת לשבוע לכל היותר.

  • קטרינה מוניץ

המדריך המלא למחקר מתחרים- ניתוח אתרי מתחרים

הגעתם לסדרת הפוסטים על ניתוח מתחרים לראשונה?

ברוכים הבאים! זו היא סדרת הפוסטים שתעשה לכם סדר ותלווה אתכם שלב אחרי שלב בניתוח המתחרים שלכם. ממליצה לעקוב אחרי המדריך מההתחלה, התחילו בפוסט זה, המשיכו לפוסט השני ואז תוכלו להמשיך עם ההנחיות בפוסט הנוכחי :).


מדריך למחקר מתחרים

לא פעם ראשונה וסוף סוף הגיע הפוסט השלישי בסדרה?

איזה כיף שחזרתם לעוד חלק במדריך! אני מקווה שהתחלתם ומילאתם אחרי ההנחיות ליצירת טבלת המתחרים המלאה שלכם ואתם מוכנים להמשיך בתהליך.


אם הסתבכתם ואתם צריכים להתייעץ או לשאול שאלות הבהרה בנוגע לעסק הספציפי שלכם- יותר ממוזמנים לכתוב לי! (כן, גם ווטסאפ תופס)


ניתוח אתרים של מתחרים

בשלב הזה נבצע ניתוח מעמיק של אתרי המתחרים כדי להבין מה השירות שהם מציעים, באיזה אסטרטגיה הם נוקטים, באיזה שפה הם מדברים, על מה הם כותבים ואיך הם מנגישים ללקוחות שלהם את המידע.

ניתוח זה יתחלק לשני חלקים:

  1. ניתוח ומחקר שרק אתם יכולים לעשות בהתעמקות בדפים של המתחרים, פוסט זה יתמקד בחלק הזה.

  2. ניתוח טכני של מאחורי הקלעים של אתרי המתחרים (קצת ריגול תעשייתי)- בזה נעסוק בפוסט הבא בסדרה.

לצורך ביצוע השלב הראשון אני ממליצה לפתוח קובץ (או דף חדש) לכל מתחרה ולכתוב את ההתרשמויות שלכם מהניתוח של האתר, אפשר להוסיף גם צילומי מסך שיזכירו לכם בהמשך במה מדובר.


למה כדאי לעשות את זה כך ולא בטבלה? כי בהתחלה תנתחו כל אתר וכל מתחרה לגופו- על מנת להכיר אותם ואת הנכס הדיגיטלי שלהם לעומק. אחרי שתעברו על כל האתרים תוכלו לחזור לרשימות וצילומי המסך שלכם ולהתחיל לזהות מגמות כלליות יותר שיוכלו לעזור לכם להבין לעומק את התמונה הכללית


ניתוח מתחרים

שלב ראשון: ניתוח מבנה האתר

מבנה האתר והתוכן הכתוב בו הם נכס ומידע לא רק ללקוחות פוטנציאליים אלא גם למחקר המתחרים שלנו. במבנה האתר נבחן:

  1. כיצד בנוי האתר

  2. איזה מידע נמצא בלשוניות הראשיות באתר

  3. כמה לשוניות יש

  4. איך הדפים מקשרים זה לזה

  5. מה המסלול שלקוחות שונים יכולים לעבור באתרים השונים

כמו כן יש לבחון ולהעתמק בתוכן של העמודים הבאים:


ניתוח מבנה אתר

עמוד הבית

בעמוד הבית המטרה שלנו היא לסקרן את הלקוח הפוטנציאלי אבל גם לא להבריח אותו ביותר מידי פרטים ומידע על ההתחלה. עמוד הבית זה מקום לסקרנות ושורות תחתונות. לכן דרך עמוד הבית נוכל לזהות בתכלס במה עוסק המתחרה שלנו, כיצד הוא ממתג את עצמו ומה המידע שהכי חשוב לו לתת ללקוחות כבר בעמוד הבית.


עמוד אודות

בעמוד אודות נוכל לקבל עוד מידע על המתחרה: עם איזה לקוחות הוא עובד, מה הניסיון שלו והרקע שלו בתחום. אם מדובר ביותר מאדם אחד שעומד מאחורי העסק בעמוד האודות נוכל לקרוא עוד על האנשים שמובילים את החברה ולחקור עוד אודותיהם בנפרד כדי לקבל את התמונה המלאה.


עמותות ועסקים בינוניים עד גדולים נוטים בעמוד האודות לכתוב את החזון והערכים המובילים אותם, נוכל באמצעות כך להבין לאיזה סוגי לקוחות העסק פונה ולהתחיל לנתח את היתרונות והחסרונות שלנו מול המתחרים שלנו.

חסרון של המתחרה יכול להיות מנוף לפעילות שלנו, יתרון של המתחרה יכול לעודד אותנו לחפש נישה או קהל יעד רלוונטי ומדוייק יותר.





שירותים\מוצרים

עמוד השירותים יתן לנו עוד מידע על קהל היעד אליו פונה העסק ומה הם המוצרים שהוא מציע לו.


בתחומים שונים יש מדיניות שונה לגבי תמחור: ישנם שירותים או מוצרים שנוכל לקבל את המידע אודות שיטת התמחור שלהם, מה שיתן לנו מושג על רף המחירים הנהוג בשוק (על מנת להבין את הרף יש לבחון כמה סוגי מתחרים ולא להתבסס על מתחרה אחד שיכול להטות את התמונה למטה או למעלה). כמו כן אפשר ללמוד גם על המודל העסקי שנותן המתחרה: למשל שירות שיש בו X זמן ניסיון ללא עלות, יועצים שנותנים פגישה ראשונה ללא עלות וכך הלאה.


בתחומים בהם לא נהוג להציג תמחור באתר נוכל ללמוד על שיטת השיווק של המתחרה ללקוחות: האם הוא נותן להם את כל המידע ישר - כך שישאר ללקוח רק ליצור קשר, לקבל תמחור ולסגור את העסקה. או שיטה בה נותנים מינמום פרטים במטרה לסקרן את הלקוח ולעודד אותו ליצור קשר על מנת לנהל שיחת מכירה מותאמת. שתי האסטרטגיות הן טובות אך מידת היעילות שלהן נמדדת אל מול קהל היעד והשוק העסקי של אותו תחום.


אם אתם עושים השוואה של מתחרים לחנות דיגיטלית- יש הרבה מה ללמוד מתהליך הרכישה באתר וכיצד הוא מתבצע, כמובן שאתם לא חייבים לקנות ממש, אבל לעבור את התהליך עד התשלום על מנת לראות מה עובד טוב ומה עובד פחות טוב - כך תוכלו ללמוד וליישם מודל טוב יותר באתר שלכם. כמו כן תוכלו לקבל מושג על ההיצע הקיים בחנויות הדיגיטליות, רמת הפירוט (הטקסטואלי והויזואלי) על כל מוצר וכך הלאה. גם פה אל תמהרו להסיק מסקנות מניתוח מתחרה אחד בודד אלא הסתכלו על כמה שיותר מתחרים כדי לזהות מגמות וטרנדים.


לא לשכוח: לבדוק את האתר של המתחרים גם במובייל

יש חשיבות רבה לנראות וזמן הטעינה של האתר במובייל: זה משפיע גם על הקידום האורגני והדירוג בגוגל וגם על החווית משתמש של הגולשים.


לכן, לפעמים גרסת המובייל יכולה להיות יתרון או עקב אכילס של עסק.

חשוב לבחון האם האתר עולה מהר (נסו לבדוק זאת גם ברשת הסלולרית שלכם וגם בWIFI), כיצד הוא מאורגן ומועצב במובייל והאם למשל יש אלמנטים מסויימים שלא נמצאים בגרסת המובייל אלא רק בגרסת הWEB. מכך נוכל ללמוד ולהבין מה החווית משתמש שהמתחרה מנסה ליצור עבור המשתמשים שלו וכיצד זה עומד בהשוואה לביצועים של האתר שלנו.


שלב שני: ניתוח תוכן האתר

ניתוח תוכן אתר

ניתוח תוכן האתר מתמקד בכל התוכן בדפים הראשיים והמשניים של האתר, בדגש על תוכן אינפורמטיבי כמו מאמרים ובלוגים. מניתוח התוכן נוכל ללמוד על המידע והדרך של העסק למתג את עצמו- האם הוא מבסס את המקצועיות שלו או רק יוצר טיזרים והצפה של בעיה כשהמטרה היא לעודד את הלקוחות ליצור קשר עם העסק?


אם למשל למתחרה יש בלוג- נבדוק:

  1. באיזה נושאים הבלוג עוסק?

  2. האם הוא מתכתב עם השירותים והמוצרים שהמתחרה שלכם מציג? או שהוא בוחר לעסוק באותם נושאים בעקיפין?

  3. האם יש נושאים מסויימים בהם הוא בוחר להתמקד בתוכן שלו?

  4. אחת לכמה זמן הבלוג מתעדכן?

  5. האם הוא מזמין את הקוראים להירשם לרשימת תפוצה (מכך נבין שהוא עושה איזה שהוא סוג של אימייל מרקטינג בנוסף)

  6. האם מטרת כל תוכן הוא בסוף לעודד את הקורא ליצור קשר לקבלת הצעת מחיר או שירות נוסף?


לתוכן באתרים, בעיקר כשיש הרבה תוכן יכולות להיות מספר מטרות ונוכל לזהות אותן ממעקב אחרי התוכן שהמתחרים שלנו יוצרים (כמובן שיותר מאסטרטגיה אחת יכולות להיות מיושמות באתר):

  1. לבנות מותג ולחזק את התדמית המקצועית של העסק

  2. לייצר תשתית חזקה לקידום אורגני של האתר בגוגל או במנועי חיפוש שונים

  3. לתת ללקוח מידע חלקי ולעודד אותו ליצור קשר \ להירשם לרשימת תפוצה לקבל מדריך אינטרנטי

בנוסף, בניתוח המתחרים נוכל ללמוד על מגמות וטרנדים בשוק שלנו, נוכל לשחזר מגמות נפוצות על מנת לראות אם הן עובדות לנו ובמקביל גם לנסות גם לייצר אולי מגמה חדשה ולראות כיצד הקהל שלנו מגיב אליו.


לדוגמא: בתחומים שונים נהוג לתת מדריכים ללא עלות או בתמורה להרשמה לרשימת התפוצה על נושאים מסויימים, האם בתחום שלכם זה נהוג? האם המתחרים שלכם עושים את זה?

אם כן- כנראה שיש ביקוש, נסו לחשוב על מדריכים נוספים בנושאים אחרים שתוכלו לתת לגולשים שלכם.

אם לא- אולי תהיו הראשונים לבדוק על ידי יצירת מדריך פשוט כמה זה יכול לתרום לקידום האורגני והחיבור של הגולשים אליכם כמקור ידע.


מיקרו קופי

מיקרו קופי הוא תחום שמאוד מתפתח בשנים האחרונות והוא יכול לשפר את חווית הגלישה של המשתמש באתר שלכם, יחד עם זאת יש תחומים רבים שהמיקרו קופי טרם הגיע אליהם. לכן חשוב לבחון גם את ההבט הזה אצל המתחרים שלכם:

  1. האם האם משתמשים בשפה ייחודית במיקרוקופי שלהם?

  2. באיזה שפה פונים בכל הכפתורים, הבאנרים והטפסים למשתמש: בזכר? נקבה? רבים? רבות?

  3. האם יש משהו ייחודי במיקרו קופי של האתר של המתחרים שלכם?

אם המתחרים שלכם טרם גילו את נפלאות המיקרו-קופי תוכלו ליישם זאת בהקדם בנכסים הדיגיטליים שלכם וליצור בידול נפלא וחוויתי.






פריסת התוכן

חשוב להבין האם כל מאמר או פוסט בבלוג של המתחרה מדבר על נושא נפרד ועומד כעמוד בפני עצמו (עם כותרת, תמונה וטקסט מפורט) או שהכל נמצא יחד תחת לשוניות בנושאים ספציפיים. עד כמה הטקסט מתקשר ומדבר עם תוכן אחר באותו אתר.


בקידום אורגני של אתרים בגוגל נהוג להקדיש עמוד אחד לביטוי או מילת מפתח אחת. ביטוי זה אמור להופיע בכותרת, בתיאור התמונה ובגוף הטקסט, על ידי הבנת האופן בו בנויים עמודי התוכן באתר של המתחרה שלכם תוכלו להבין האם הוא הקדיש מחשבה כדי לקדם ביטויי מפתח מסוימים, באיזה ביטויי מפתח הוא רוצה להתמקד וכיצד הוא עושה זאת. אנו נבחן זאת בהמשך גם באמצעות כלים אוטמטיים לניתוח הפרמטרים לקידום האורגני של המתחרים שלכם.


על ידי זיהוי הנושאים שעליהם כותבים המתחרים שלכם תוכלו להחליט באיזה תוכן כדאי לכם להתמקד בשיווק שלכם:

  1. האם יש באפשרותכם לייצר מידע חדש ורלוונטי לקהל היעד שלכם?

  2. מה הוא הנושא הכי שחוק שכבר אין לנו מה לכתוב עליו?

  3. באיזה נישה התוכן שלכם יכול להתמקד?

כך גם תצליחו לזהות את אותם הנושאים שכל המתחרים שלכם מדברים עליהם ולהחליט כרגע לא להתחרות על העמודים הראשונים של אותן מילות המפתח בגוגל.


מבנה התוכן

לא רק תוכן כתוב הוא ''תוכן'', יש תוכן כתוב, תוכן וידאו, תוכן ויזואלי, פודקאסטים ועוד ועוד סוגי תוכן שונים. לכן חשוב גם להבין באיזה סוגי תוכן ובאיזה מבנה משתמשים המתחרים שלכם.

  1. האם יש יותר שימוש בטקסט?

  2. באיזה תמונות המתחרה משתמש?

  3. האם הן ייחודיות לו (מעוצבות בהתאמה) או שלקוחות ממאגר גנרי?

זה מידע שחשוב להכיר על מנת לא להשתמש באותן התמונות ממאגרים שבהם משתמשים גם המתחרים. קרה לי כבר שראיתי שתי פרסומות של בנק, עם תמונות כמעט זהות של אותן דמויות בקומפוזיציה שונה, פאדיחה גדולה.


מה היחסים בין סוגי התוכן השונים בקרב המתחרים שלכם? יכול להיות שהטקסט בתחום שלכם כבר פחות עובד ואתם נשארים הרבה מאחור כשאתם מספקים רק תוכן כתוב?


וידאו- האם המתחרה שלכם מפרסם תוכן וידאו? באיזה תדירות ובמה התוכן הזה עוסק?

חשוב להבין גם אם התוכן הזה הוא מקורי ומופיע בנכסים דיגיטליים אחרים של המתחרה (למשל יוטיוב) על מנת לזהות נכסים נוספים וכיצד הם מסתנכרנים עם האתר של המתחרה.


כותרות

לכותרות יש משמעות גדולה לקידום האורגני בגוגל, בעולם הSEO אנחנו מבינים כיצד מילות מפתח יכולות להיות גורליות כשהן נמצאות או נעלמות מהכותרות בטקסט. לכן, הקדישו מחשבה ונסו להבין כיצד הכותרות משרתות את הטקסט, האם המתחרים שלכם משתמשים בכותרות שמטרתן יותר למשוך את תשומת לב הקורא או שהן אינפורמטיביות ומייצגות בדיוק את מה שהטקסט הנלווה אליהן מדבר עליו?


הפניות

האם יש מאמרי אורח באתר או בבלוג של המתחרה שלכם? מידע זה יכול לעזור לכם למצוא שיתופי פעולה עם אתרים נוספים מאותה נישה שאולי ישמחו לתרום את הידע שלהם גם לאתר שלכם תמורת לינק חוזר אליהם.


אם המתחרים שלכם מפנים להרבה כלים או אתרים מקצועיים שווה להבין האם מדובר במשהו שמהווה נורמה בתחום או משהו ייחודי להם, אולי אם אף אחד מהמתחרים שלכם לא נותן כלים והפניות למידע נוסף עבור הגולשים שלהם שווה להיות ייחודיים בתחום ולתת ערך נוסף לקוראים.


שלב שלישי: ניתוח השוואתי בין המתחרים

ניתוח השוואתי של מתחרים

עכשיו אחרי שחקרתם כל מתחרה והאתר שלו, תוכלו להתחיל לזהות מגמות כלליות שיוכלו לשמש אתכם באסטרטגיה העסקית, השיווקית ואף העיצובית. תוכלו לזהות האם מרבית המתחרים שלכם כותבים הרבה תוכן או מסתפקים באתרי תדמית? למשל עורכי דין שמקימים אתר יוצרים המון תוכן בנושאים המשפטיים בהם הם עוסקים, לעומת זאת מעצבים גרפיים לרוב מסתפקים באתר מינימלי שמשמש כתיק העבודות שלהם.


תוכלו לזהות מגמות גם בעיצוב בתחום מסוים ולהחליט אם ללכת עם הזרם או לבלוט באמצעים ויזואלים דומיננטיים.


למשל בתחום הסטארט אפים נהוג לעצב ולהשתמש בגוונים של כחול, תכלת, שחור, אפור. אם הסטארט אפ שלכם ישתמש בגוונים וורודים למשל, האם זה יגרום לכם לבלוט ולהיות זכירים יותר? האם זה משרת את המטרה שלכם ומתאים למסרים שאתם רוצים להעביר? אם כן - אולי הגיע הזמן שאתם תשברו מוסכמות. אם לא, אולי כדאי ללכת במקרה הזה עם הזרם ולהיות דומיננטיים יותר בתחומים אחרים.


בפוסט הבא במדריך אתמקד בכלים אוטומטיים שיאפשרו לכם לנתח את אתרי המתחרים שלכם בהיבט הטכני.

בנוסף מוזמנים להירשם לקבלת עדכונים על פוסטים חדשים בבלוג ממש כאן.


1,031 צפיות0 תגובות

קטגוריות:

bottom of page