תשכחו כבר מכתיבת SEO
top of page

פוסטים אחרונים:

או: אני רוצה לקבל עדכונים על מאמרים חדשים במגזין

שלחי לי תחתונים וגופיות

הנרשמים יקבלו את המדריך המלא והמקיף לדפי נחיתה. המדריך כולל מעל 60 עמודי תוכן והמלצות!
אני מתחייבת לא לשלוח לכם ספאם או להעביר את המייל שלכם לגורם חיצוני.
ההרשמה היא לעדכונים על פוסטים חדשים המתפרסמים אחת לשבוע לכל היותר.

  • קטרינה מוניץ

תשכחו כבר מכתיבת SEO


צרוף המילים ''מאמרי SEO'' לא פעם מעוררים רגשות סלידה בקרב עסקים, אנשי תוכן ואנשי שיווק. לרוב כי מדובר בתוכן קצר, לא איכותי שהמטרה שלו היא לדחוף אין סוף מילות מפתח בתוך הטקסט וליצור אליו לינקים והפניות במטרה לקדם את המאמרים הללו לעמודים הראשונים בגוגל. המטרה היא כתיבה למנוע החיפוש ולא לאנשים, לכתוב לרובוטים.


שזה משהו שאכן היה רלוונטי פעם, רק מה… הרובוטים האלה של גוגל משתדרגים כל הזמן ואף הם נלחמים בתופעה הזו כיום, תופעה שהפכה לקללת אנשי השיווק והתוכן אבל משום מה מסרבת להיעלם מהעולם.


מה זה כתיבת SEO

למה בכלל זה קורה?

כל הרעיון הזה של מנוע החיפוש התחיל אי שם ב1998 ועבר המון שינויים וגלגולים במשך השנים עד שהוא הגיע לאיפה שהוא נמצא היום. בעבר הטכנולוגיה הייתה פשוטה יותר ולמעשה כל המטרה הייתה לעזור לגוגל לסרוק את האתרים שלנו, להגדיר להם במה האתר שלנו עוסק בצורה ברורה. זה כלל גם שימוש במילות מפתח שהוחבאו בקוד של האתר ולאחר מכן נזרקו בתוך התוכן באתר, התפיסה הייתה שככל שהמילת חיפוש תופיע יותר פעמים וביותר מקומות יהיה קל יותר להגיד לגוגל: ''הנה האתר שלי עוסק בX, אז אם מישהו מחפש את המילת מפתח הזו תציג לו את התוכן שלי''.


על הרקע הזה התפתחו בזמנו גם תופעות אפלות בSEO שעשו דברים לא חוקיים בתחום הקידום האורגני כמו לדחוף המון מילות מפתח בצבע לבן על רקע לבן של אתר - נטו בשביל מנוע החיפוש. היום התופעות האפלות בקידום האורגני קיבלו פנים אחרות ומתוחכמות יותר, אבל בגוגל נלחמים (ומענישים) בחומרה על התופעות הללו.


אני לא בטוחה כמה מכם זוכרים, אבל כשכל העניין הזה של מנוע החיפוש רק התחיל ממש היו מלמדים אותנו בבתי הספר ובאוניברסיטאות איך מחפשים במנוע החיפוש ואיך משלבים נכון הכללה או אי הכללה של כמה מילות מפתח - לדוגמא עם פלוסים או מינוסים.

משם גם נוצר הביטוי של ''להיות מקום ראשון בגוגל'', כי כשהחיפוש היה פשוט יותר (וגם היה פחות אתרים בגדול) יכולנו להיות מקום ראשון תחת מילת חיפוש מסויימת או כמה מילים ומשם כבר היה מאוד קשה להזיז אותנו. יכולנו בקלות להגיד על עצמינו ''מקום ראשון בגוגל'', היום זה טיפה יותר מורכב. היום אנחנו יכולים לחפש בצורה חופשית ולקבל בדיוק את מה שחיפשנו.


הטכנולוגיה והיכולות של גוגל מאוד השתנו מאז, היכולת לזרוק את התוכן שלנו שלנו (וממש לא רק טקסט) הביאה להרבה שינויים וגלגולים היסטוריים במנוע החיפוש הגדול ביותר בעולם. יש פרמטרים שפעם היו רלוונטיים והיום בגוגל מצהירים שהם לא נבדקים בכלל (כמו להזין מילות מפתח ספציפיות בהגדרות הSEO שלנו), יש גם פרמטרים שהעקרון שלהם נשמר אבל היחס, החשיבות ודרך העבודה איתם השתנו עם התפתחות הטכנולוגיה והשינויים בצריכת המידע באינטרנט - כך שגם אנחנו צריכים להתעדכן ולשנות את עצמינו בהתאם.


שינויים במנוע החיפוש של גוגל

אז מה השתנה?

  • כבר ב2005 בגוגל מתחילים להפוך את תוצאות החיפוש שלנו ליותר ויותר פרסונליות ומשם זה רק הולך ומשתכלל כל הזמן. התוצאה היא שאם אני ואתם נחפש את אותו מידע, נקבל תוצאות שונות, לפעמים בהבדל קטן ולפעמים בהבדל מטורף. בגוגל לומדים את דפוסי השימוש שלנו ואת הצרכים שלנו לאורך זמן ומתאימים את התוצאות החיפוש אלינו. לכן, ביטויים כמו ''להיות מקום ראשון בגוגל'' הופכים להיות פחות רלוונטיים, מקום ראשון איפה? אצל מי?

  • החיפוש שלנו נעשה יותר מיידי, יותר ''כאן ועכשיו'' ויותר מקומי

  • אנחנו מחפשים בשפה חופשית היום, בעזרת שאלות

  • אנחנו הרבה יותר חשדניים לתוכן- כי יש המון ממנו

  • אנחנו מחפשים יותר ויותר בעזרת קול

  • אנחנו הרבה פחות סבלניים לתוכן לא טוב, שלא זז ושלא מעודכן או רלוונטי

  • בגוגל יודעים לסרוק את התוכן שלנו הרבה יותר טוב: לא עוד לחפש מילות מפתח, אלא להבין הקשרים, לסרוק וידאו, כותרות, מבנה, תמונות, כתוביות. לאחרונה הם אף הצהירו שהם כעת מסוגלים לסרוק קבצי קול שלמים (כמו פודקאסטים למשל)

  • כבר ב2007 בגוגל מצהירים שהם בוחנים כ200 פרמטרים שונים על פיהם מדורגים האתרים והדפי תוכן שלנו. המספר המדוייק של הפרמטרים הללו כיום - לא מפורסם, אבל הוא משתנה ומשתכלל כל הזמן. ההערכה טוענת שמדובר בין 200 ל-500 פרמטרים, תלוי את מי שואלים. כשמדובר בכל כך הרבה פרמטרים שונים חשוב להבין שהאתר שלנו נמדד במכלול הפרמטרים, חלקם משפיעים יותר וחלקם משפיעים פחות - וזה משתנה כל הזמן.

  • התחרות על תשומת הלב הקצרה שלנו במנוע החיפוש רק הולכת וגוברת עם השנים: תוצאות מקומיות, תחרות עם אתרים גדולים מאוד, קידום ממומן במנוע החיפוש, תמונות, מאמרים, מוצרים, שדה שאלות ותשובות ועוד ועוד. אנחנו צריכים להיות באמת באמת טובים ושונים כדי להגיע לעמודים הראשונים בגוגל (בממוצע), אנחנו צריכים לתת ערך שונה.


כאן יש את הטרנדים של 2019 שחלק לא קטן מהם עוסק בקידום אורגני בגוגל.


ואם אתם רוצים להרחיב ולהתחיל לחקור את תחום הקידום האורגני מהיסוד - תוכלו להתחיל לעשות את זה כאן.


השורה התחתונה שחשוב להבין מכל הנתונים, השינויים והעדכונים הוא שבגוגל - מנוע החיפוש הגדול ביותר בעולם כיום, פשוט רוצים להישאר הכי טובים והכי גדולים. איך הם עושים את זה? דואגים בראש ובראשונה ללקוח שלהם (במקרה הזה) - הגולש במנוע החיפוש, בלהתאים לו תוכן טוב, רלוונטי, מיידי ותואם לצרכים, המיקום וההיסטוריה שלו. זו האג'נדה העיקרית שלהם במנוע החיפוש. ברגע שהם לא ידעו לתת את השירות הזה לגולשים, מנועי החיפוש האחרים יתפסו את מקומם ועל הדרך ירוויחו גם מכל הקידום הממומן שמתקיים על גבי מנוע החיפוש.


כתיבה של תוכן רע, דחיפת מילות מפתח וזלזול בקורא יגרמו לו לא לרצות לצרוך את התוכן שלנו ולגוגל להוריד אותנו די מהר לעמודים העזובים יותר בתוצאות החיפוש.

היום, כדי ''לרצות'' את גוגל אנחנו חייבים לחשוב על הקוראים והגולשים שלנו, חייבים להתייחס אליהם בהערכה, לגרום להם לרצות לצרוך את התוכן שלנו ורק כך נוכל להיות מקודמים טוב יותר בגוגל.


אז נכון, בגוגל לא בדיוק אומרים לנו במפורש מה הם הפרמטרים החשובים באמת לקידום עבורם. יותר מזה: הם כל הזמן משנים ומעדכנים את הפרמטרים והדרכים בהם התוכן והאתר שלנו נסרקים. אז איך מתעדכנים ועוקבים אחרי זה? איך אנחנו יודעים מה הם הכי ''אוהבים'' עכשיו? נעים להכיר - עדכוני הליבה של גוגל (google core update).


google core update june 2019

עדכון הליבה האחרון של גוגל (יוני 2019)

לפני שנעסוק בעדכון הליבה האחרון של גוגל חשוב להבין את ההבדל בין שלושת סוגי העדכונים שיש בגוגל לאלגוריתמים שלהם:

  1. עדכוני בשגרה- גוגל מבצעים מאות שינויים באלגוריתמים שלהם במשך כל השנה, לפעמים יש מספר עדכונים בכל יום, על העדכונים האלה לא נדע והם לרוב לא משפיעים יותר מידי עלינו כבעלי אתרים וכצרכנים של מנוע החיפוש.

  2. ישנם עדכונים שאנחנו שומעים עליהם ואפילו יש להם כינויי: עדכון פינגווין, פנדה, יונה וכו. עדכונים אלה לרוב נועדו לטפל בתקלות ובעיות ספציפיות מאוד באלגוריתמים, יש להם מטרה מאוד ספציפית. במקרים כאלה בגוגל לרוב מפרסמים עדכונים רשמיים על מנת שנוכל לעקוב ולבצע תיקונים באתרים שלנו בהתאם (במידת הצורך).

  3. עדכון ליבה- עדכוני הליבה הם העדכונים החשובים והמעניינים ביותר לכל תחום קידום האתרים, בגוגל לא מעדכנים מה קורה בעדכוני הליבה, לפעמים משתחררות המלצות (כמו שקרה בעדכון הליבה של חודש יוני האחרון) אבל אנחנו בעיקר רואים הרבה שינויים בדירוג הממוצע של האתרים שלנו ובהתנהגות של האתר שלנו בקידום האורגני בעקבות עדכוני הליבה. מה קורה בעצם בעדכון ליבה שכזה? תחשבו שאם לגוגל יש נניח 200 פרמטרים שקובעים את הדירוג הממוצע שלנו ואיך נחשפים לתוכן שלנו, עכשיו קחו אותם ותשנו את ההיררכיה, מה שהיה מאוד חשוב פעם הופך לחשוב פחות ולעומת זאת פרמטרים שהיו חשובים פעם מקבלים דגש הרבה יותר משמעותי, והכי חשוב: איך ואיזה פרמטרים עובדים ומחזקים זה את זה ומה העקרון בעדכון ליבה זה.

אם תרצו, פה תוכלו למצוא קצת תאריכים ומידע על עדכוני הליבה של גוגל (חלקם מאושרים באופן רשמי וחלקם לא).


בעקבות עדכון הליבה האחרון של חודש יוני (2019) בגוגל הוציאו עדכון והמלצות לשיפור התוכן באתרים.

בין היתר בעדכון הרשמי מדגישים: ''אנחנו שמים לנו למטרה להציג תוכן רלוונטי וסמכותי למחפשים''. הסיבה שהם מפרסמים המלצות על עדכון זה (לטענתם) היא שאתרים שיראו ירידה בביצועים שלהם בקידום האורגני יוכלו לתקן את התוכן בהתאם. לכן, חשוב מאוד להיות עם היד על הדופק ולמדוד איך האתר שלכם מתפקד לאחר העדכון ולפני העדכון כדי לדעת אם בכלל יש מה לשפר.


בעדכון האחרון של גוגל הדגש הוא לעשות הערכה מחדש של התוכן באתר שלכם, דבר שמדגיש יותר ויותר את השינויים והדגש שלהם על יצירת תוכן איכותי, מקצועי וסמכותי עבור הגולשים. הם שואלים שאלה אחת מרכזית: האם אתם מציעים לגולשים שלכם את התוכן הטוב ביותר?


הם גם נותנים שאלות מנחות שאותם כדאי לשאול את עצמנו בכל מה שקשור לתוכן באתר שלנו (הרשימה המלאה נמצאת בעדכון המלא כאן). השאלות המנחות מתחלקות לארבע קטגוריות:

  1. איכות התוכן

  2. מומחיות התוכן והכות

  3. הדרך בה התוכן מוצג ומיוצר

  4. השוואה לאחרים




בין הקטגוריות נשאלות השאלות הבאות:

  1. האם התוכן מייצר מידע, דיווח, מחקר או נתונים מקוריים ועדכניים?

  2. האם התוכן מספק ניתוח תובנה או מידע שאינו ברור מאליו?

  3. אם התוכן מגיע ומסתמך על מקורות אחרים- האם הוא נמנע מההעתקה של המקורות האלה ומספק ערך נוסף, מקורי ומשמעותי?

  4. האם הכותרות שלכם מספקות סיכום תיאורי מועיל של תוכן? הימנעו מקליקבייטים שהמטרה שלהם היא להגזים או לזעזע.

  5. האם התוכן שלכם הוא תוכן שהייתם רוצים לשתף עם חבר או להמליץ עליו? או האם זה תוכן שראוי היה להיות בתוך מגזין מודפס, אנציקלופדיה או ספר?

  6. מומחיות- האם זה תוכן שאפשר לבטוח בו? האם זה אתר שאפשר לבטוח בו? האם הוא נכתב על ידי מומחה שהפגין את הנושא היטב?

  7. האם התוכן ערוך היטב? בלי שגיאות כתיב, האם הוא הופק היטב ולא ברישול או חופזה?

  8. האם לתוכן יש כמות מופרזת של מודעות שמסיחות את הדעת או מפריעות לתוכן העיקרי?

  9. האם נוח לגלוש בתוכן ובאתר גם במכשירים ניידים?


והשאלות העיקריות והחשובות ביותר לצורך הדיון על כל נושא כתיבת הSEO:

  1. האם התוכן מספק ערך משמעותי בהשוואה לדפים אחרים בתוצאות החיפוש?

  2. האם נראה כי התוכן משרת את האינטרסים האמיתיים של המבקרים באתר או שזה נראה שהוא נוצר אך ורק על ידי מישהו שמנסה לנחש מה עשוי להיות מדורג היטב במנועי חיפוש?

אסטרטגיית EAT

אז מה כן צריך לעשות כדי לשפר את המיקום שלנו בגוגל?

המטרה שלנו היא להבין ולכוון קודם כל לקורא, ללקוח,הרי גם אם המיקום שלנו בגוגל יהיה טוב והתוכן שלנו יהיה גרוע, האם הלקוחות האלה ירצו לחזור לאתר? לרכוש מאיתנו? כנראה שלא.

קידום אורגני בגוגל הוא פוטנציאל אדיר לבניית וחיזוק המותג שלנו, המומחיות שלנו והנעה ליצירת קשר או לפעולת רכישה. אם רק עושים את זה נכון.


אז אם יש לי אתר או אני בונה אתר - על מה חשוב לשים דגש?


אסטרטגיית E-A-T

אתרים שמקודמים היטב על ידי גוגל מכונים ''בעלי ערך E-A-T גבוה''.


אסטרטגיית E-A-T שמה דגש על שלושה כללי אצבע שאמורים להוביל אותנו בבניה ועיצוב האתר והתוכן שלנו. הפרמטרים הם: Expertise, Authority, and Trust או בעברית: מומחיות, סמכות ואמון.

גם בעדכון האלגוריתם האחרון של גוגל הם מתייחסים לכך ואף בחודש פברואר (2019) הם אישרו רשמית שאלו פרמטרים חשובים.


בכל מה שאנחנו עושים באתר שלנו, בין אם מדובר בתוכן כתוב, תוכן ויזואלי או במבנה האתר חשוב להבין האם הפרמטרים האלה באים לידי ביטוי ובאיזה אופן?


בהקשר של תוכן - האם התוכן שלנו מקורי? מפורט, כתוב בצורה בהירה?

האם הכותב של התוכן הוא בעל סמכות? אפשר לסמוך עליו ועל המידע שהוא נותן? האם אתם ככותבים עומדים מאחורי התוכן שיצרתם והוא לא העתק-הדבק של תוכן מאלפי אתרים אחרים? (מומלץ גם לעדכן את האודות שלכם ולקשר לשם במידת הצורך כדי לחזק את הרקע המקצועי שלכם).


בהקשר של מבנה האתר- האם האתר שלנו בנוי ויושב על פלטפורמה או שרת אחסון מאובטחים? האם לאתר שלנו יש קידומת של https (ולא http), אם אנחנו מבצעים סליקה באתר האם היא מתבצעת במקורות אשראי מוכרות ומאובטחות? האם יש לנו תגובות של גולשים שמדרגים את השירות או המוצר שלנו? (חשוב במיוחד באתרים שמחזיקים חנויות), האם יש לנו לינקים באתר שמפנים לאתרים בעייתיים שיש בהם פרצות אבטחה? או מקורות לא אמינים?


חשוב להבין שהאתר שלנו לא עומד אף פעם אך ורק בפני עצמו ולכן העקרונות של אסטרטגיית E-A-T באים לידי ביטוי גם בתקשורת שלנו עם הסביבה- כמה אנחנו מקשרים למקורות מהימנים וגדולים? (ויקיפדיה או אתרים גדולי בעלי סמכות), כמה אתרים גדולים מקשרים את המידע שלהם אלינו? כמה המידע שלנו משותף ועובר בין ערוצי תקשורת שונים (ולא רק רשתות חברתיות), מה המקורות מהם מגיעים אלינו הקוראים?


חווית משתמש

פרמטר נוסף שחשוב להתייחס אליו בהקשר של האתרים שלנו הוא החווית משתמש.

בגדול, חווית משתמש באתר זה איך הגולש חווה את האתר שלנו, האם הוא גולש בו בצורה נוחה? האם התוכן מאורגן שם בצורה הגיונית ומאפשר ללקוח לקבל את המידע שהוא צריך, לנתב את הפעילות שלו בתוך האתר בצורה נוחה ויעילה? חווית משתמש טובה למעשה משמרת את הגולש באתר שלנו, משאירה עליו רושם חיובי - אתר שרוצים לחזור אליו ולא עוד אתר שרק מעמיס עלינו במידע ואנחנו רוצים לסגור ולברוח ממנו.


חווית משתמש עוזרת לגוגל לסרוק ולנתח את האתר שלנו בשני היבטים:

בהיבט הטכני- ממש לסרוק טוב יותר את הקוד של האתר ולהבין איך האתר בנוי, איזה עמודים מקושרים זה לזה, איך האתר מוצג למשתמש וכו.

בהיבט של המשתמש- כניסה של משתמשים, זמן השהייה שלהם והיכולת שלהם (יחד עם הרצון שלהם) לעבור בין עמודי התוכן השונים באתר או לצאת ולחזור אליו למעשה מסייעת לאלגוריתמים של גוגל להצביע שיש כאן אתר עם תוכן חשוב, מועיל ואיכותי וכזה ששווה לשפר את הדירוג שלו בגוגל כדי להנגיש אותו לגולשים נוספים


על מה מומלץ לשים דגש בחווית משתמש שלנו?

  1. עד כמה התוכן שלנו ''זורם''- כמה ברור לנו בתוך האתר למה קשור התוכן וכמה הוא מעודד אותנו לעבור לתכנים נוספים באתר

  2. כמה הניווט באתר ברור ומקל עלינו לקבל מידע על הכותב, המוצרים או השירות, מדיניות וכו

  3. כמה האתר שלנו נגיש במובייל לקוראים?- מומלץ לחשוב על מה כדאי ואפשר לוותר מבחינת הנראות של גרסת המובייל באתר

  4. כמה האתר נטען בצורה חלקה- הקפידו על להקטין תמונות למשל או לצמצם באנימציות, להתנהל נכון עם השטח אחסון של האתר שלכם

  5. לינקים שבורים- האם יש לכם דפי שגיאה באתר? דפים שהסרתם מהאתר אבל הלינקים שלהם מסתובבים ברשת? חשוב להקפיד על לעשות הפניות מלינקים כאלה ללינקים חלופיים באתר שלכם


אסטרטגיית E-A-T והחווית משתמש באתר שלנו בסוף נועדו כדי לשאול אותנו שאלות פשוטות: האם הגולש שהגיע לאתר שלנו (בין אם ממנוע החיפוש של גוגל ובין אם לא) - האם הוא מצא את מה שהוא חיפש?

האם הוא קיבל תשובה לשאלה שלו? והתוכן היה טוב, נגיש, זמין ונוח לצריכה?


קידום אתר בגוגל



אז מה את ממליצה?

ראשית, אני תמיד אומרת שלשפר זה לרוב יותר קל ואפקטיבי מליצור תוכן חדש מאפס. חזרו אל העדכון הרשמי של גוגל ובדקו כיצד התוכן שלכם עונה או לא עונה על השאלות המנחות שלהם. בדקו איזה תוכן אפשר לשפר, לעדכן ולהתאים. בדקו איזה דפים באתר פחות משרתים אתכם ושקלו לשכתב או להוריד אותם.


בדקו את חווית המשתמש של האתר שלכם - יש כלים אוטומטיים לעשות זאת, אבל אני אוהבת גם להיעזר בחוכמת המונים ואפשר פשוט להתייעץ עם אנשי מקצוע או הסביבה הקרובה לכם על איך האתר מרגיש להם מבחינת חווית השימוש בו. אולי יש תמונות שתוכלו להקטין, אולי חסר לינק או כפתור הפנייה לעמוד אחר.


להמשך ושיפור האתר אני מציעה לכם קודם כל להתרחק מכל מה שנקרא ''כתיבת SEO'' מכל הסיבות שפירטתי מעלה. אך זה ל אומר שאפשר לוותר על הרעיון של שימוש במילות מפתח, הרעיון הוא לעשות מחקר ועבודה נכונים עם מילות מפתח אלה.

מחקר מילות מפתח הוא עדיין כלי חשוב וחיוני שעוזר לנו להבין מה אנשים מחפשים, להבין באיזה נישה נוכל להתברג עם מילות מפתח מסוג ''זנב ארוך''.

עשו חשיבה מעמיקה והכינו אסטרטגיית תוכן לאתר שלכם, אסטרטגיה שתתמוך במילות מפתח, שתתן ערך לקורא, שתבסס אתכם ואת האתר שלכם בהתאם לאסטרטגיית E-A-T והחלו לייצר תוכן בהתאם לכל אלה.


תחת פוסט זה יש המלצה לפוסטים נוספים בבלוג שיעזרו לכם לעשות סדר על איך בונים אתר, כותבים ופורסים תוכן נכון באתר.

תוכלו גם לקבל המון מידע בעמוד המדריכים שהכנתי לכם פה.


מוזמנים להישאר ולעקוב אחרי הבלוג כדי לקבל עוד עדכוניים ושינויים על האלגוריתם של גוגל, קידום אורגני אבל גם אסטרטגיה ושיווק בערוצים אחרים. הרשמה לקבלת עדכונים זה ממש כאן.


ויאללה - לכו לייצר תוכן לא פחות ממעולה.


689 צפיות0 תגובות

קטגוריות:

bottom of page