פוטר והאדר באתר העסק – למה הם בעצם הרבה יותר חשובים ממה שחשבתם?
top of page

פוסטים אחרונים:

או: אני רוצה לקבל עדכונים על מאמרים חדשים במגזין

שלחי לי תחתונים וגופיות

הנרשמים יקבלו את המדריך המלא והמקיף לדפי נחיתה. המדריך כולל מעל 60 עמודי תוכן והמלצות!
אני מתחייבת לא לשלוח לכם ספאם או להעביר את המייל שלכם לגורם חיצוני.
ההרשמה היא לעדכונים על פוסטים חדשים המתפרסמים אחת לשבוע לכל היותר.

  • קטרינה מוניץ

פוטר והאדר באתר העסק – למה הם בעצם הרבה יותר חשובים ממה שחשבתם?

אחד הציטוטים הכי מפורסמים ומוכרים הוא "אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני", ובכל הנוגע לאתר האינטרנט שלכם, אני מאמינה שהוא נכון ביתר שאת. הרושם הראשוני שיקבל הלקוח הפוטנציאלי כאשר הוא נכנס לאתר שלכם, כנראה יהיה אחד המנועים החזקים ביותר לאופן בו יחליט להמשיך את השיטוט, לקרוא עוד, ובהתאם, גם לבצע את הרכישה של המוצר או השירות שאתם מציעים.

לצד הציטוט המפורסם, קיים ציטוט נוסף של ז'אן-פול סארטר, כנראה פחות מפורסם, אך לא פחות חשוב – "הרגעים האחרונים הם אלו שמשאירים את חותמם. מה שקורה בסוף הסיפור, הוא מה שתזכרו בהמשך".

וכן, גם כאן אני נוטה להסכים. החוויה הסופית שתישאר לגולשים מהאתר שלכם, תלווה אותם להמשך הדרך, תגרום להם לזכור (או לשכוח) אתכם, לחשוב עליכם ואפילו להמליץ עליכם.


אז בין שאר החלקים באתר שלכם, מה הכי חיוני לרושם ראשוני ואחרון? הפוטר וההאדר באתר, או במילים פשוטות: הכותרת העליונה והתחתונה.


פוטר והאדר באתר העסק - למה הם בעצם הרבה יותר חשובים ממה  שחשבתם?

הסבר כללי, לפני שמתחילים

בכל אתר אינטרנט אליו תגלשו בעת הזו, אתם תמצאו באנר עליון (האדר – Header, מלשון: ראש - Head): מופיע ולרוב נשאר קבוע בראשית המסך, ומכיל לרוב פרטים כמו לוגו, לשוניות העמודים באתר, דרכים ליצירת קשר ועוד. לצדו, תמצאו גם את הבאנר התחתון (פוטר – Footer, מלשון: רגל – Foot), בו לרוב תמצאו שוב את פרטי יצירת הקשר (והפעם, בפירוט רחב יותר) לצד מפת אתר מסודרת. החלקים הללו הם שישאירו את הרושם הראשון והאחרון באתר שלכם והם הרבה יותר חשובים ממה שרוב בעלי העסקים חושבים, הן מבחינה אסתטית ועיצובית, הן מבחינת חווית משתמש והן מבחינת תפקודי האתר. עוד על איך תתכננו את מבנה האתר שלכם נכון תוכלו למצוא כאן, ובינתיים - בואו נצלול להכרות עם הפוטר וההאדר.


לפני שנתעמק, חשוב לציין שהאדר ופוטר הם אזורים קבועים המופיעים בכל עמודי האתר אליהם יגלוש הלקוח, אלא אם כן תבחרו אחרת. כך לדוגמה, בדף נחיתה תוכלו לבחור להסתיר אותם – על מנת למנוע מהגולשים לשוטט בתוך האתר, ולהתרכז במסר העיקרי של הדף נחיתה (שלשמו התכנסנו). דוגמה נוספת היא אם נרצה שההאדר והפוטר יוצגו אחרת בעמודים שונים, למשל בעמודים המיועדים למשתמשים רשומים או בעמודי בלוג. עם זאת, כאמור, כברירת מחדל יופיעו אותם ההאדר והפוטר בכל העמודים; הם מהווים את חלון הראווה לכל מה שהאתר שלכם מכיל וחשוב להתייחס אליהם בהתאם.


שלט החוצות של העסק שלכם

ההאדר באתר הוא למעשה הכותרת הראשית, קצת כמו שלט החנות הראשי שמופיע מעל חנות פיזית. יש שבוחרים שלט צנוע ואינפורמטיבי, יש שבוחרים שלט ניאון זרחני שניתן לזהות ממרחקים, אבל אף אחד לא יוותר על שלט כזה, נכון? ולכן גם לכם אסור לוותר על ההאדר שלכם. לפי מידע שאסף אתר Strategy Plus, על הדרך בה גולשים תופסים אתר חדש אליו הם מגיעים, נראה שמשתמשים מביטים בממוצע כ-6.48 שניות על הלוגו של האתר, 6.44 שניות על תפריט הניווט הראשי ו-5.94 שניות על התמונה הראשית, ובסך הכל לוקח להם שתי עשיריות השנייה כדי לגבש רושם ראשוני, כך שברור מאליו שיש לנו זמן קצר מאד להותיר חותם איכותי וטוב שיגרום להם לבחור להמשיך לגלול.


הפוטר, החלק התחתון, משמש בערך את אותה מטרה, רק לחלק אחר במסע הלקוח. אם גרמנו לגולש לגלול עד למטה ולהגיע לפוטר, זה כבר טוב, זה אומר שתפסנו את תשומת לבו, אבל זה גם אומר שאנחנו חייבים לתת לו מענה לצורך כלשהו, הצורך בגינו הוא גלל עד למטה. האם הוא חיפש עמודים אחרים שלא מצא בניווט הראשי? האם חיפש מספר טלפון, כתובת או שעות פתיחה? האם הוא זקוק לטופס להשארת פרטים? האם הוא תר אחרי אינפורמציה על משלוחים, תקנון או שאלות נפוצות? עלינו לוודא, כבעלי עסקים, שכל שאלה, תהייה או בעיה שגרמה לאותו גולש לגלול עד למטה, תמצא מענה במהירות ולפני שהוא עוזב את האתר. לפי הנתונים שציינו מעלה, גם לחלק התחתון של אתר האינטרנט מקדיש המשתמש בממוצע רק 5.25 שניות, וזה אומר שעלינו להגיע לפואנטה ומהר.



אמינות וחווית משתמש זה שם המשחק

הדבר הראשון שנקבל מפוטר והאדר טובים זו חווית משתמש נוחה. אנחנו רוצים שהפרטים להם הגולשים זקוקים יונגשו להם ביעילות, ולעיתים רבות בעלי עסקים בוחרים בעיצוב מרשים ואסתטיקה על פני נוחות המשתמש. בפוטר טוב יוכלו המשתמשים לקבל מפת אתר מסודרת עם תפריט ניווט נוח שיעזור למבקרים למצוא את מה שהם מחפשים. לפי האתר StartupBonsai, 88 אחוזים מהמשתמשים שנתקלו בחווית משתמש UX גרועה או לא נוחה, פשוט לא ישובו בשנית לאותו האתר, וזה הדבר האחרון שאנחנו רוצים. ההיבט הנוסף הוא בניית אמינות אל מול הלקוח הפוטנציאלי. אחד המקומות בהם תוכלו לבנות אמון באתר זה בפוטר. כאשר תעמיסו את הפוטר במידע חיוני כמו מספרי טלפון, קישורים לרשתות חברתיות, כתובת, שעות פעילות, קישורים למדיניות הפרטיות שלכם או לתנאי השירות ועוד, כך יצור האתר שלכם רושם מאד אמין ויעודד את הגולשים ליצור קשר או לבצע רכישה. בעידן בו הונאות ברשת מתרחשות על ימין ועל שמאל והצרכנים עדיין יכולים להיות מעט הססנים לגבי רכישות אונליין – אמון ואמינות זה המפתח לליבם של הלקוחות.


חייבים לדבר על SEO

אחרי שדיברנו על למה הכותרות הללו חשובות לגולשים באתר, חשוב שנדבר גם על האופן בו הן חשובות לגוגל, ובהתאם לכך – לכם. מנועי חיפוש אוהבים פוטרים והאדרים נוחים. כאשר הם בנויים בצורה נכונה, מכילים את המידע המתאים ובעיקר, כאשר הכותרת התחתונה מכילה מפת אתר מסודרת, קל יותר למנוע החיפוש לסרוק את העמוד ולהוסיף את האתר שלך לאינדקס האתרים בצורה יותר יעילה ומהירה.


בנוסף, פרמטר חשוב שמשפיע על קידום האתר שלכם בגוגל הוא זמן השהייה של הגולשים באתר. חשוב לזכור שלא תמיד עמוד הבית הוא העמוד הראשי שהגולשים פוגשים כשהם נכנסים לאתר שלכם. לדוגמא אם הבלוג שלכם מקודם היטב במנוע החיפוש, סביר שדווקא אחד הפוסטים שלכם יהיה העמוד הראשון שהגולשים יפגשו באתר. ההאדר והפוטר למעשה מאפשרים לנו להראות לאותם גולשים מה עוד יש לנו להציע עבורם באתר, או למה ממש כדאי להם להישאר אצלינו עוד ולצרוך עוד מהתוכן שלנו. לכן, הקפידו לשלב את כל המידע הרלוונטי ביותר לגולשים בתוך אחד מהחלקים הללו.


תוכלו להבין יותר על עולם ה-SEO ואיך כותבים נכון כדי להתאים למה שגוגל אוהב במאמר הזה מתוך המגזין שלי.


אז איך עושים את זה נכון?

אחרי שביססתי את העובדה שההאדר והפוטר חשובים, אני לא אשאיר אתכם בלי טיפים לאיך לבנות אותם באופן נכון.


האדר:

  • לוגו – הלוגו הוא הסממן הוויזואלי של הזהות הדיגיטלית שלכם, וחשוב שהוא יופיע במקום בולט וקבוע בתחילת האתר. אם תהפכו את הלוגו שבהאדר לקליקבילי, יוכלו הגולשים בלחיצה אחת עליו לחזור תמיד לדף הבית, וזה יהפוך את חווית המשמש לנוחה יותר.

  • תפריט ניווט – לרוב האתרים יש תפריט ניווט המופיע בהאדר. אני ממליצה על תפריט פשוט וקל לניווט, כאשר כל כותרת בו ברורה ואינדיקטיבית למה יש בעמוד, ללא עומס רב של לשוניות ועמודים שיבלבל את הגולשים, ואם יש צורך בארגון כמות גדולה של תוכן, השתמשו בלשוניות נפתחות ונגללות כדי להתמודד עם העומס.

  • מידע ליצירת קשר – אמנם רוב המידע המפורט ליצירת קשר יופיע בפוטר, אבל חשוב מאד שתהיה לפחות דרך ראשית אחת ליצור קשר בהאדר, שנשארת קבועה ומול עיני הגולשים לכל אורך הגלישה. אם בחרתם למשל במספר טלפון, וודאו שהוא קליקבילי לחיוג ישיר מהסלולר, אם בחרתם ללכת על וואטסאפ, ודאו שהכפתור מוביל ישר לשיחה עמכם, עם הודעה מובנית כדי להקל על הגולש. בחרו באמצעי ההתקשרות בו אתם הכי זמינים כדי להבטיח שכל ליד שיפנה אליכם, יקבל מענה מהיר.


הנה דוגמא להאדר של מיילצ'ימפ. כשהוא סגור הוא מאוד מינימלי ובמקביל מספק את המידע החיוני ביותר: שרותים, מקורות מידע, עלות, טלפון ליצירת קשר, הרשמה והתחברות. פשוט וקל.


דוגמא להאדר סגור

אבל כשנלחץ על אחת הלשוניות (לדוגמא פתרונות ושרותים) ייפתח לנו תת תפריט גדול ומאוד אינפורמטיבי מצד אחד ומצד שני מספק את מקסימום המידע הרלוונטי:


דוגמא להאדר פתוח עם תפריט ניווט רחב

פוטר:

  • זכויות יוצרים – חשוב מאד להגן על התוכן ועל העיצוב של האתר ולכן כמעט בכל אתר תראו למטה בפוטר מלל על הודעת זכויות יוצרים, לרוב עם השנה הנוכחית או השנה בה האתר נוצר.

  • מידע משפטי – אם אתם אתר שמוכר מוצר חשוב מאד לצרף קישור בפוטר לכל המידע המשפטי. הפנו את הלקוח לתנאי שירות, מדיניות פרטיות, תקנון, מדיניות משלוחים והחזרות או כל מידע אחר שעשוי להיות רלוונטי. ההפניות הללו לא רק מגנות עליכם, אלא גם משדרות שקיפות ואמינות אל מול הלקוחות.

  • מידע ליצירת קשר – נכון, כבר אמרתי את זה כמה פעמים, אבל זה רק כי זה באמת חשוב. חזרו שוב על כל פרטי הקשר בפוטר בצורה ברורה, נוחה ונגישה. הנגישות והקלות בה יכולים הלקוחות לבחור ליצור אתכם קשר, היא מפתח ענק בהמרת לידים פוטנציאלים למכירות ממשיות.

  • מדיה חברתית – אם יש לכם עמודי מדיה חברתית פעילים, זה המקום לקשר אליהם. הציבו סמלים או קישורים לעמוד הפייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, לינקדאין או כל מדיה אחרת רלוונטית.

  • עוד מידע חיוני – הפוטר הוא המקום לשים זרקור נוסף על תוכן שחשוב לכם להבליט בתוך האתר אבל פחות יש לו מקום בהאדר. לדוגמא: X המאמרים הנצפים ביותר, תשובות לשאלות נוספות וכל מה שחשוב לכם.


והנה עוד דוגמא מהאתר של מיילצ'ימפ, חשבתם שהפוטר חייב להיות צנוע ומינימלי? תחשבו שוב ותראו כיצד הם ממקסמים את הפוטר שלהם למקסימום מידע והפניות לעמודים פנימיים באתר:


דוגמא לפוטר באתר

שגר ושכח? לא ממש

טוב, אז יצרנו האדר לפי הכללים, עיצבנו פוטר מושלם וזהו. אנחנו יכולים לשכוח מהחלקים הללו באתר לנצח, נכון? אז זהו, שלא נכון. כמו שעליכם לעדכן ולתחזק את כל התוכן באתר שלכם, כדאי ומומלץ גם לעדכן ולתחזק את ההאדר והפוטר. בכל פעם שמתבצע שינוי כלשהו בפרטי הקשר, כאשר יש מבצעים, כאשר אתם מקדמים חג או אירוע עונתי כלשהו ועוד, שווה לעדכן את הפוטר וההאדר – זו פעולה פשוטה שיכולה להגיע רחוק.


לסיכום,

אז נכון, הפוטר וההאדר לא באמת מהווים חלק ממסע הלקוח, הם לא בורג אינטגרלי בתהליך המכירה שלכם וסביר להניח שהם גם לא יהרסו לכם אם הם לא יהיו בנויים באופן הכי מדויק שיש, ועם זאת – אני מאמינה גדולה בכך שאם כבר עושים משהו, כדאי לעשות אותו נכון, ופוטר והאדר טובים כן יכולים מאד לעזור לאתר שלכם להיות הכי טוב שהוא יכול להיות, אז למה לא? הפוטר וההאדר אולי לא ייצרו עבורכם הכנסה ישירה, אבל כן ימלאו תפקיד מרכזי בשיפור חווית המשתמש, בנגישות המידע וביצירת אמון מול לקוחות, ובעיניי – זה שווה את זה!


אם בא לכם להישאר מעודכנים ולקבל עוד הרבה מידע, טיפים ומדריכים מלאים על עולמות של אתרי אינטרנט, עיצוב, בנייה, אפיון, קידום ועוד ועוד – מוזמנים להירשם למגזין ולקבל ממני אחת לשבוע מייל עם כל הטוב הזה (בנוסף, הנרשמים יקבלו את המדריך המלא לבניית אתרים הכולל עד 60 עמודי הסבר) אז למה אתם מחכים? זה נמצא במרחק קליק אחד לכאן.

233 צפיות0 תגובות

קטגוריות:

bottom of page