תכנון מבנה אתר- היררכיית אתר
top of page

פוסטים אחרונים:

או: אני רוצה לקבל עדכונים על מאמרים חדשים במגזין

שלחי לי תחתונים וגופיות

הנרשמים יקבלו את המדריך המלא והמקיף לדפי נחיתה. המדריך כולל מעל 60 עמודי תוכן והמלצות!
אני מתחייבת לא לשלוח לכם ספאם או להעביר את המייל שלכם לגורם חיצוני.
ההרשמה היא לעדכונים על פוסטים חדשים המתפרסמים אחת לשבוע לכל היותר.

  • Admin

תכנון מבנה אתר- היררכיית אתר

תכנון מבנה אתר הוא למעשה חלק מהאפיון הכולל של האתר, על אפיון כתבתי בהרחבה בפוסט הזה.

תכנון מבנה אתר הוא אחד השלבים הקריטיים בבניית אתר, כמו שאי אפשר לבנות בית בלי לתכנן אותו ולהניח היטב את היסודות שלו - כך אי אפשר לבנות אתר יעיל ויציב בלי ביצוע של תכנון המבנה שלו.


תכנון מבנה האתר מגיע אחרי שהגדרנו עבור עצמינו (או ביחד עם בונה האתרים שלנו) - מה המטרות שלנו, מי הם המתחרים שלנו ומה סוג האתר שאנחנו בונים (תדמית, מגזין, חנות, אתר קורסים וכה). המטרה של תכנון מבנה האתר הוא לבנות ולתכנן את ההיררכיה של האתר: איזה עמודים יופיעו בו, איך העמודים ימוקמו ועוד. תכנון נכון יסייע לנו להבין איזה תוכן נדרש מאיתנו לכתוב, איזה עמודים יהיו עמודי תבניות (תבנית קבועה שחוזרת על עצמה) ומה היקף עבודת העיצוב וההקמה הנדרשת.


היררכיית אתר

למה לעשות תכנון מבנה אתר?

  1. כדי לעשות סדר לעצמנו ולבונה האתר- גם במבנה האתר הכי פשוט בעולם אנחנו צריכים לעשות סדר ולעשות רשימה של מה האתר שלנו מכיל - כמו רשימת מכולת (בשלב הראשון) של העמודים שאנחנו צריכים. ברגע שנתחיל לחשוב (ולכתוב) את זה נבין למעשה איך אתר שלנו הולך להיראות (מבחינת פריסת התוכן, לא ויזואלית עדיין) ואיך התהליך הולך להתקדם. יותר מזה: ברגע שאנחנו מתחילים לתכנן את זה בצורה כתובה, מורידים את התכנון והרעיונות שיש לנו בראש לכתב - יעלו לנו עוד תובנות לגבי התכולה הנדרשת באתר והיקף העבודה יהיה ברור יותר.

  2. בשביל קידום אורגני בגוגל- המטרה של מנוע החיפוש היא לאפשר לגולשים להגיע למידע הטוב ביותר עבור מה שהם חיפוש, מענה לדרישות מנוע החיפוש יאפשר לנו גם לתת מענה לצרכים של הגולשים שלנו. אתר עם מבנה היררכי מסודר נסרק טוב יותר במנוע החיפוש ועוזר לגולשים להגיע אליו. ולא רק להגיע אליו אלא ממש אל התוכן הספציפי בתוך האתר בהתאם למידע (השרות או המוצר) שהם חיפשו.

  3. כדי לבנות תוכנית עבודה לבניית האתר וכתיבת התוכן שלו- אחד הדברים המורכבים בבנית האתר הוא שלב כתיבת התוכן שלו, הקושי של בעלי האתר לנסח ולהסביר אודותיהם, אודות העסק, השרותים או המוצרים שלו חוצה תחומים ועיסוקים וזה עוד בלי שדיברנו על זה שכתיבת תוכן צריכה להיות איכותית, שיווקית וצריך גם מוזה אליה. כל אלא הופכים את מלאכת כתיבת האתר לשלב מאתגר (שאף עוצר או תוקע עסקים רבים). אז בין אם החלטתם לגשת עם המשימה לכותבי תוכן מקצועיים או בין אם אתם כותבים את תוכן האתר בכוחות עצמכם - מבנה ברור ומסודר יעשה לכם סדר ויאפשר לכם לעבוד במקביל לפיתוח ובניית האתר לכתיבת התכנים אליו. עוד על דברים שמשמפיעים על זמן בניית האתר כתבתי בהרחבה כאן

  4. בשביל יצירת זרימה באתר- אחד הדברים שאנחנו רוצים להשיג במבנה האתר שלנו הוא זרימה כמה שיותר טובה בין עמודים ותוכן באתר, על מנת להשאיר את הגולש בצורה טבעית יותר באתר ולספק לו את המידע שהוא רוצה (או צריך לקבל) אודותינו. על מנת שנוכל לבנות זרימה טובה באתר, בלי תלות בדף הראשון אליו הגולש יגיע - נתכנן את מבנה האתר ואיפה נמצא כל עמוד בהיררכייה של האתר שלנו ולאיזה עמודים הוא מוביל הלאה. תכנון מראש יאפשר לנו להבין איזה תוכן וכפתורי הנעה לפעולה נרצה לשלב בכל עמוד.


איך עושים תכנון מבנה אתר?

שלב ראשון: נגדיר את העמודים החשובים לנו ברשימה

ממש בתחילת התהליך, כשאנחנו מתחילים לתכנן לבנות אתר, יש לנו תמונה מסויימת של איך האתר הזה אמור להראות בענינו- מה חשוב לנו שיהיה בו. מהתמונה הזו, השלב הבוסרי ביותר בתהליך נצא לדרך ונכתוב לעצמנו איזה עמודים חשוב לנו שיהיה באתר. לדוגמא אם יש לי מספרה הפונה לגברים, בתחילת התהליך ברור לי שארצה לפרט באתר שלי 3 דברים: מי אנחנו, איפה אנחנו יושבים, עם איזה לקוחות אנחנו עובדים ואיך קובעים אלינו תור. כלומר, בעמודים באתר: אודות, צור קשר\תיאום תספורת וסוגי השרותים במספרה.


שלב שני: מחקר פנימי וחיצוני

זה הוא למעשה השלב הראשון באפיון האתר, השלב בו נרצה להגדיר טוב יותר ומה המטרה שלנו (כעסק וגם במהלך עצמו של בניית האתר) ובאיזה סביבה העסק שלנו מתקיים. בשלב הזה נגדיר מטרות וחזון, קהל יעד, מה המסע שהלקוח עובר עד שהוא רוכש ממני, מי המתחרים שלי ועוד. בהרחבה על כך תוכלו לקרוא כאן.

בהמשך לדוגמא מהסעיף הקודם: אם יש לי מספרת גברים, בהגדרת המטרות שלי יכולה להיות מטרה של לעשות חדירת שוק למספרה חדשה בפלורנטין (בתל אביב) ולתת שירות לתושבי הסביבה או למתג את העסק שלי כמספרת בוטיק המתמחה בטיפול מסוים לשיער גברי ולמשוך אלי קהל מכל רחבי גוש דן. שתי המטרות הללו, המאוד שונות יש לומר, יוצגו באופן שונה לחלוטין במבנה, עיצוב ותוכן האתר ולכן הן קריטיות בשלב ההתחלתי.


לאחר שהגדרנו את המטרות שלנו לכו לחקור אתרים של המתחרים שלכם. מחקר מתחרים יעיל יעזור לכם להבין כיצד נכון למקם את התוכן באתר שלכם בצורה יעילה, לקבל רעיונות אולי לתוכן שלא חשבתם עליו ובעיקר גם להבין איך אנחנו יכולים לייחד ולהבליט את האתר שלנו גם מבחינת תוכן וגם מבחינת המבנה - מה אנחנו יכולים להביא אחרת לשוק.


שלב שלישי: הגדרת סוג האתר

ישנם אתרים שונים מאוד: אתרי תדמית עם בלוג, אתרי תדמית ללא בלוג, אתרי תוכן, חנויות מקוונות, קטלוגים מקוונים, אתרי קורסים ועוד ועוד. לכל אחד מהאתרים הללו יש צרכים שונים ומבנה אתר שונה. לדוגמא באתר קורסים נקדיש בנפרד עמוד למידע אודות הקורס, עמודים הרלוונטיים לתהליך רכישת הקורס, ניהול חשבון משתמש וגישה לתכני הקורס.

הגדרה ברורה של סוג האתר תוכל לסייע לנו להבין איך ומה צריך לכלול מבנה האתר שלנו בהתאם לסוגו.


שלב רביעי: רשימה של עמודים הכרחיים בכל אתר

לרוב כשאנחנו בונים אתר או ניגשים לשלב האפיון אנחנו שוכחים את העמודים שהם הכרחיים בכל אתר, בהתאם לסוג שלו. לשכוח את העמודים האלה זה כמו לבנות בית בלי חלונות או חדר בלי דלת כניסה אליו. לכן סוג האתר יסייע לנו להבין את העמודים ההכרחיים באתר שלנו. הנה כמה דוגמאות לעמודים כאלה:

  1. עמוד 404 - דף שגיאה המודיע לגולש שהקישור אליו הוא הגיע לא קיים. רלוונטי לכל אתר.

  2. עמוד חיפוש ותוצאות חיפוש - בהתאם לצורך העולה באפיון האתר

  3. עמוד להרשמה לרשימת תפוצה - בהתאם לצורך העולה באפיון האתר

  4. לאתרי בלוג - עמוד ארכיון ועמוד תבנית לפוסטים

  5. לאתרי בלוג וחנות - עמודי קטגוריה (לפוסטים או למוצרים)

  6. עמוד קופה, חנות, תשלום ואישור תשלום - לאתרי איקומרס

  7. עמודי תקנון, פרטיות ונגישות - בהתאם לסוג האתר.

אחרי שהגדרנו את העמודים ההכרחיים באתר שלנו, נשלב אותם במבנה האתר שלנו, גם כדי להבין כיצד ומתי הגולש יגיע אליהם ומה ההנעה שלנו לפעולה בעמודים אלה, או מה אנחנו מצפים מהגולש להבין או לעשות מצפייה בעמודים הללו.


שלב חמישי: ארגון של כל העמודים על גבי היררכיה

אחרי שהגדרנו את כל העמודים שאנחנו צריכים ורוצים באתר שלנו על פי השלבים הקודמים נתחיל לארגן אותם ביחס אחד לשני. מה העמודים החשובים לנו ביותר? אלו העמודים יופיעו בתפריט הראשי. אילו עמודים הם משניים ואילו עמודים לא יופיעו בתפריט כלל (לדוגמא עמוד תקנון, עמוד 404 ועוד). איך העמודים מפנים זה לזה.


הנה דוגמא לתכנון פריסת אתר לעסק (דמיוני) שנותן שרותי דוגסיטינג ומוכר מוצרים לכלבים:


תכנון מבנה אתר

טיפים חשובים למבנה האתר

שנייה לפני שנסיים הנה כמה טיפים חשובים לתכנון מבנה האתר שלכם:

  1. אל תשאירו מבוי סתום בתוך האתר- אל תסמכו על הגולש שינווט את דרכו באתר בכוחות עצמו ושלבו כפתורים וקישורים פנימיים לתוכן רלוונטי לכל עמוד באתר.

  2. הימנעו משכפול תוכן ועמודים מיותרים - לפעמים יש לנו תוכן שיכול להיות רלוונטי לכמה עמודים באתר. לדוגמא תקציר של השרותים שאנחנו נותנים או מוצרים דומים בחנות. יחד עם זאת הימנעו משכפול תוכן ותדאגו שהתוכן יהיה מגוון ומותאם למקום בו הוא נמצא באתר.

  3. מומלץ לבצע מחקר מילות מפתח על מנת לתכנן את מבנה האתר בהתאם למה שהגולשים שלכם מחפשים ברשת ועל מנת לקדם נכון את האתר בגוגל.

  4. וודאו שכל העמודים באתר שלכם נגישים בקלות ולא דורשים יותר מ3 קליקים כדי להגיע אליהם. אחרת אלו יהיו עמודים שלא יגיעו אליהם לעולם באתר.

  5. וידאו שהמבנה שלכם מאפשר לאתר לגדול- אתרים הם דבר דינאמי המאפשר לנו להתרחב ולהשתנות כעסק. לכן, כשאתם מתכננים את האתר וודאו שיש באפשרותכם לגדול ולהוסיף תוכן או קטגוריות בצורה קלה ויעילה יחסית.


עד כאן לגבי מבנה האתר, רוצים להישאר מעודכנים על פוסטים חדשים שעולים למגזין? אתם יכולים לעשות את זה ממש כאן ועל הדרך לקבל את המדריך המלא שלי לדפי נחיתה.

293 צפיות0 תגובות

קטגוריות:

bottom of page