איך לצאת למסע שיפוץ האתר הקיים ולהישאר בחיים?
top of page

פוסטים אחרונים:

או: אני רוצה לקבל עדכונים על מאמרים חדשים במגזין

שלחי לי תחתונים וגופיות

הנרשמים יקבלו את המדריך המלא והמקיף לדפי נחיתה. המדריך כולל מעל 60 עמודי תוכן והמלצות!
אני מתחייבת לא לשלוח לכם ספאם או להעביר את המייל שלכם לגורם חיצוני.
ההרשמה היא לעדכונים על פוסטים חדשים המתפרסמים אחת לשבוע לכל היותר.

  • קטרינה מוניץ

איך לצאת למסע שיפוץ האתר הקיים ולהישאר בחיים?

אתם מכירים את הקטע הזה שכולם מדברים על משהו ואתם לא לגמרי מבינים מה ההייפ? כולם אומרים לכם שאתם חייבים לטעום פטל מצופה שוקולד שעולה 45 שקלים לקופסאונת קטנטנה ואתם טועמים ואומרים: "טוב, נו. זה פשוט פטל קפוא ורך מצופה בשוקולד" (כן, אני מדברת מניסיון). אז ככה קורה ללא מעט בעלי עסקים ששומעים כל הזמן שהם "חייבים, חייבים, חייבים שיהיה לכם אתר" ואז הם הולכים ובונים אתר וחושבים לעצמם "זה לא מה שהבטיחו לי...".

 

כן, זה קורה לא מעט אבל אם תרשו לי להיות חצופה, הבעיה היא לא במי שהמליץ, אלא באתר שלכם. אתר הוא כבר לא משהו שנחמד שיהיה לבעל עסק, תוספת חביבה לפעילות העסקית, אלא חובה בעולם הדיגיטלי של היום, ואני מכירה לא מעט אנשים שפשוט לא יקנו מעסק שאין לו נוכחות דיגיטלית. אבל כדי שאתר יניב את התוצאות האיכותיות שאתר יכול להניב, הוא חייב להיות טוב, באמת טוב.



אז מה הופך את האתר שבניתם והשקעתם בו זמן או כסף לאתר לא טוב?

קודם כל, אם אתם לא רואים תוצאות. אם אתם מרגישים שמשהו חסר, שהאתר לא מדהים, אם אתם מרגישים שמתחרים שלכם עושים את זה הרבה יותר טוב, אם זה אתר מכירות שלא מוכר, אתר שמיועד לאיסוף לידים שלא מייצר לידים או אתר תדמית שפשוט לא מציג את התדמית שלכם מספיק טוב. הבנתם את כוונתי, נכון?

 

שנית, אם לא השקעתם בו מספיק. האם נתתם לאיש מקצוע לעבור על התוכן או שכתבתם כמה מילים כלאחר יד? האם התמונות והסרטונים שמופיעים באתר איכותיים ומשקפים אתכם? האם האתר נותן ערך כלשהו ללקוח שלכם?

 

דבר שלישי – אולי האתר אחלה אבל פשוט כבר מיושן. העיצוב לא מדהים ולא עדכני, משהו בממשק מקרטע, האתר לא מספיק מניע לפעולה, התוכן שכן השקעתם בו לא מעט כבר לא עדכני ורלוונטי ועוד.

 

דבר רביעי - אם לא ערכתם מחקר לפני בניית האתר – בדקתם את המתחרים, ראיתם מה נכון לשוק ולקהל היעד שלכם, השקעתם מחשבה אמיתית ביצירת אתר שיהווה שלוחה דיגיטלית שלכם ושל העסק שלכם ועוד.

 

ודבר אחרון, אבל הכי הכי חשוב: אם אתם לא שמים את האתר שלכם בפרונט, אתם לא מתגאים בו, הוא לא המקום הראשון אליו אתם מפנים לקוחות ומתעניינים -  זה תמרור אזהרה לכך שהאתר שלכם צריך שינוי.

 

אז מה עושים? משפצים

ברגע שאתם מבינים שהאתר שלכם לא מבצע את תפקידו נאמנה, הגיע הזמן לשפץ, ובדיוק בזה נתעסק היום. אם אתם סקרנים לדעת אם כדאי לבנות כבר אתר חדש מאפס או לשפץ את הישן, אתם מוזמנים לקרוא את דעתי ממש כאן . אזהרת ספוילר: לרוב, אני מעדיפה לשפץ את הקיים.

 

חשוב לי לומר – זה תהליך והוא יכול לעיתים לקחת זמן. תמיד עדיף לבצע רק שלב אחד או שניים בתהליך, לשפץ משהו קטן ולחזור אל השאר בשלב מאוחר יותר, מאשר לא לעשות כלום. אז אמנם אני מפרטת כאן שלבים שונים מתוך התהליך, אבל כל שלב כאן עומד בפני עצמו וביצוע של כל אחד מהם – יכול ליצור שינוי!

 

מתחילים במחקר ונתונים

לא סתם הוא השלב הראשון וכנראה שהוא הכי חשוב בעיניי – מה אומרים הנתונים? כלי כמו Google analytics (וכלים אחרים, חינמיים ובתשלום) נוצרים בדיוק בשביל אנשים כמוכם, כדי להבין מה קורה במאחורי הקלעים של האתר. האם לקוחות מגיעים אל דף הבית ועוזבים מהר? האם בשלב התשלום יש המון נטישות? האם המוצר שלכם מותאם לחיילים וסטודנטים אבל המבקרים באתר הם בעיקר בני הגיל השלישי? ניתוח כל עושר המידע שיש לאנליטיקס (ומערכות משלימות נוספות) להציע יכול לכוון אתכם להבין טוב יותר מה לא עובד באתר ומה אפשר לנסות לתקן.

 

ממשיכים בניקיון פסח

אחרי שבדקנו מאחורי הקלעים, הגיע הזמן לעשות ניקיון פסח ולטפל בכל ההיבט הטכני. כמה זמן לוקח לאתר להטען, כמה ברורה הזרימה באתר בין עמוד לעמוד, האם הסרטונים נתקעים או רצים חלק, האם האתר מבולגן, מלא פרסומות שמפריעות לגלישה? טווח הקשב שלנו, הגולשים, הוא קצר והולך ומתקצר מרגע לרגע. אם האתר לא נטען לי מהר, או שקופצת פרסומת שלא מאפשרת לי לסגור אותה בקלות, כנראה שאסגור את הדפדפן די מהר. תבצעו אופטימיזציה על כל התמונות, הסרטונים, האלמנטים המיותרים בעמוד והמהירות הכוללת ותראו שיותר ויותר גולשים נשארים באתר לאורך זמן.

בנוסף, מומלץ לנקות עמודים מיותרים מהאתר (דפי נחיתה ישנים, מאמרים לא רלוונטיים, סקיצות של עמודים וכך הלאה) אבל לא לשכוח שלפני שמוחקים מגדירים הפניית 301 לעמודים שנמחקו. זו מעין פונקציית ''עקוב אחרי'' של האינטרנט, שדואגת שכל מי שאיכשהו הגיע לעמוד X באתר שלי (שלא קיים יותר) יופנה לעמוד Y, זאת כדי לשמר חווית משתמש טובה ולהימנע מדפי שגיאה באתר.

 

לכל מי שמנהל אתרי וורדפרס, זה הזמן לעשות גיבויים (מתי עשיתם את זה בפעם האחרונה?!), למחוק תוספים לא רלוונטיים, לעדכן את הוורדפרס, התבנית והתוספים ובכך לאפשר להם לעבוד בצורה הטובה ביותר והמאובטחת ביותר.

 

הנעלם החמקמק שכנראה לא חשבתם שמטרפד לכם – התוכן

השלב הבא שממתין לכם הוא ניקוי תוכן ישן ויצירת תוכן חדש ורלוונטי. תשמעו, אמרתי כבר לא מעט פעמים בעבר שהתוכן הוא אחד ההיבטים החשובים ביותר באתר כלשהו. הוא זה שמקרב את הגולש, מושך אותו, גורם לו לבצע פעולה כלשהי, גורם לו להישאר באתר זמן רב יותר או לחזור מהר יותר, בקיצור, הוא קריטי. אז אתם אולי חושבים לעצמכם "אבל השקעתי בתוכן, לקחתי כותב תוכן מקצועי לפני כמה שנים ותמיד החמיאו לי על התוכן" שזה מצוין, אבל זה לא יכול להחזיק מים לאורך שנים.

 

תוכן הוא כמעט יצור חי, הוא משתנה ומתעדכן ומחליף צורה, וגם אתם חייבים למותג שלכם את העדכון הזה. אם לפני 5 שנים השפה הייתה אחת, עם מאפיינים מסוימים, סלנג או אופן פנייה כזה או אחר, הרי שהיום אנחנו במקום אחר לגמרי, והשפה חייבת להשתנות ולהתעדכן בהתאם. מאמר מגזין שכתבתי לפני 3 שנים, לא בהכרח יהיה רלוונטי עכשיו והגולש שמגיע רוצה לקבל ערך אמיתי ועדכני כדי לסמוך עליכם. אני באופן אישי מאמינה שתוכן זה משהו שצריך לייצר באופן קבוע, אבל גם אם אתם לא מתכננים לכתוב בלוג או מגזין באופן חודשי, עדיין חשוב שלפני שיפוץ אתר תחשבו טוב טוב על איך אתם מחליפים ומעדכנים את התוכן באתר כדי שיתאים לזמן הנוכחי. זה יכול להיות רק להחליף את הסלוגן בדף הבית, לשנות כיתוב על כפתורים של הנעה לפעולה, לרענן את עמוד האודות שלכם ולהוסיף 3-4 מאמרים חדשניים יותר כדי שהקהל שלכם ירגיש שאתם בחוד החנית ולא משתרכים מאחור.

 

גם כאן, תוכלו להשתמש בנתונים כדי להבין מה לא עובד. באילו עמודים נשארים הגולשים יותר ובאילו עמודים הם נוטשים במהרה? נסו לרענן את העמודים שלא עובדים עם נרטיב מעניין, הגולשים היום מחפשים סיפור מרתק ולא עובדות יבשות, ושלבו בתוך התוכן הפסקות ויזואליות של כותרות, תמונות, סרטונים, אינפו-גרפיקות רלוונטיות וכדומה.

 

העין אוכלת קודם

בדיוק כמו בתוכן עליו דיברתי בפסקה הקודמת, גם עיצוב יכול להתיישן ודי מהר. אם השקעתם בתמונות לפני 10 שנים, לא משנה כמה כסף שילמתם עליהן, זה לא אומר שהן עדיין מתאימות לאתר שלכם עכשיו. אם עשיתם מיתוג מחדש ושיניתם את צבעי המותג אבל לא טרחתם לעדכן את האתר בעיצוב המחודש – אתם מפסידים לקוחות, נקודה. האסתטיקה הוויזואלית של האתר שלכם היא אסטרטגיה לכל דבר, והיא מצריכה מחשבה והתאמה לנושא, לשפת המותג ולקהל היעד. לפי האתר leadpages - תשעים וארבע אחוז מהרושם הראשוני של גולש כשהוא מגיע לאתר בפעם הראשונה נקבע על ידי העיצוב שלו, וכל דולר שתשקיעו בעיצוב, עתיד להניב לכם 100$ בחזרה! אם העיצוב שלכם מיושן, לא מעודכן, או שמלכתחילה לא השקעתם בו יותר מדי זמן או מחשבה – עכשיו זה הזמן לשפר. נסו לחשוב על יצירת צילומים חדשים באיכות גבוהה, הוספת סרטונים מושכים ומעניינים, שילוב אנימציות, אם זה מתאים לסוג המותג שלכם ועוד אלמנטים חזותיים אחרים שיכולים לתפוס את העין.

 

עם זאת, שימו לב: הרבה פעמים כשהאתר שלנו לא עובד אנחנו בוחרים, מתוך תחושת בטן, לשפץ את העיצוב והרבה פעמים אפילו נתקעים רק עליו, אבל לא תמיד צבע הכפתור הוא זה שישפיע על רכישה, אלא המיקום שלו או התוכן שכתוב עליו.

תדמיינו שיש לכם רטיבות בבית (איזה סיוט!), אתם יכולים לצבוע, להחליף אריחים או לנקות את זה כל יום, אבל אם לא תטפלו במקור הבעיה (ספויילר: יש איפשהו נזילה) לא תוכלו להנות מהפירות של העבודה שלכם. לכן, לפני שאתם ניגשים לעיצוב האתר (בין אם שיפוצון קטן או להפוך הכל), בססו את ההחלטות שלכם על הנתונים שאספתם מהשטח. זה גם ממש בסדר להתקדם שלב אחר שלב ולראות את ההשפעות הללו על האתר וההמרות שלו (רכישות, לידים וכדומה).

 


הכל קורה במובייל

זה מרגיש לי כבר כמעט קלישאתי להגיד את זה, אבל לא תאמינו כמה בעלי עסקים מאבדים לקוחות בגלל שלא התאימו את האתר למובייל. היום, רוב הגולשים מגיעים לאתרים דרך הטלפון הסלולרי שלהם, במיוחד בני דור ה-Z, וההתאמה של התוכן למובייל היא קריטית לחוויית גלישה נעימה. חשוב לבדוק את הרספונסיביות והתצוגה במגוון מסכי מובייל שונים כדי להבטיח שאתם לא במקרה מאבדים משתמשים דווקא של שיאומי, למשל, כי ספציפית בטלפונים האלה, האתר שלכם לא נראה טוב על גבי המסך. זה נשמע כמו פרט קטן וזניח, אבל לפי האתר exploding topics, יותר מ-55% מהתנועה לאתר מגיעה דרך מכשירים סלולריים וזה רק ילך ויגדל בשנים הקרובות, אז חשוב להבין שמשתמשי המובייל הם לא המיעוט אלא רוב המשתמשים ולכן צריך להתאים את החוויה קודם כל אליהם.

 

חשוב מאוד: ממשקי בניית אתרים (ויקס, אלמנטור ובילדרים אחרים) יודעים לדמות איך האתר שלכם יראה במובייל, אבל הם עושים סוג של אופטימיזציה, משהו באמצע. לכן, אחרי שסיימתם לעדכן את נראות המובייל דרך הבילדר שאתם עובדים איתו – תעשו בדיקות במסכי מובייל שונים זה מזה כדי לקבל תמונת מצב יותר רלוונטית ולעשות שינויים בהתאם.

 

אם תרצו לקרוא צ'ק ליסט של עוד דברים שחייבים לשים לב אליהם לפני שמשיקים אתר, מוזמנים לקרוא כאן.

 

שיפוץ אתר הוא מסע הוליסטי

מצד אחד, חשוב לי לסכם ולומר שבעיניי, שיפוץ אתר מצריך גישה הוליסטית, כזו שאומרת שצריך להסתכל על כל אחד מהפרטים הקטנים שמרכיבים את התמונה הגדולה. אם תבחרו להתמקד רק באחד מהסעיפים שכתבתי כאן, אולי לא תראו מספיק תוצאות. המטרה היא לצאת למסע כוללני ושלם שבוחן את כל אחד מהאלמנטים השונים שמרכיבים את האתר ולשפר את כולם (בשלבים) כדי ליצור תוצאה סופית טובה יותר, ובעיקר כזו שגורמת לאתר שלכם להיות באמת הכלי האיכותי הזה שכולם הבטיחו לכם שהוא יהיה.

 

עם זאת, חשוב לי גם לומר שהתהליך הזה יכול להרתיע לפעמים בעלי אתרים, ואז במקום לעשות קצת, הם בוחרים לעשות כלום, וזו טעות גדולה יותר. תתחילו לאט, לאט, שלב-שלב, לפי הסדר. זה בסדר אם תעשו רק חלק קטן ותחזרו לחלק הבא רק אחרי רבעון, כל עוד אתם בעשייה ובתהליך של שינוי. זה שווה את זה.

 

בנוסף, תמיד זכרו - שיפור אתר הוא תהליך של ניסוי וטעיה, ולאחר כל שינוי מומלץ לעקוב אחרי נתונים ולראות איך השינוי השפיע לאורך זמן ומה אפשר (ונכון) לעשות הלאה.

 

אם אתם בתהליך של בניית אתר, שיפוץ אתר או סתם איסוף תובנות על העסק שלכם, אתם ממש מוזמנים להירשם ממש כאן לקבל עדכונים שוטפים על כל התוכן החדש שעולה למגזין שלי באופן קבוע, עם טיפים, תובנות והסברים על התחום.

108 צפיות0 תגובות

קטגוריות:

bottom of page