צ'ק ליסט - מה חשוב לבדוק לפני שמשיקים אתר
top of page

פוסטים אחרונים:

או: אני רוצה לקבל עדכונים על מאמרים חדשים במגזין

שלחי לי תחתונים וגופיות

הנרשמים יקבלו את המדריך המלא והמקיף לדפי נחיתה. המדריך כולל מעל 60 עמודי תוכן והמלצות!
אני מתחייבת לא לשלוח לכם ספאם או להעביר את המייל שלכם לגורם חיצוני.
ההרשמה היא לעדכונים על פוסטים חדשים המתפרסמים אחת לשבוע לכל היותר.

  • Admin

צ'ק ליסט - מה חשוב לבדוק לפני שמשיקים אתר

בניית אתר אינטרנט הוא תהליך אינטנסיבי שדורש הרבה מבונה האתר ומהלקוח עבורו האתר נבנה. התהליך יכול לקחת כחודש ויש גם אתרים שתהליך בניית האתר שלהם יכול להגיע למעל שנה (תלוי בצרכים, תהליכי עבודה, התקדמות העברת חומרים מצד הלקוח, אישור סקיצות, הקמה וכה). כך או אחרת כשהאתר שלנו גמור למראית עין יש איזו תחושת קתרזיס, אנחנו רוצים לשחרר אותו לעולם, להשוויץ בתהליך הארוך שעברנו ובתוצר הסופי.


דווקא בגלל הדחף שלנו לשחרר את האתר לאוויר העולם, חשוב רגע לעצור ולבדוק כמה דברים חשובים לפני סיום בניית האתר:

מה חשוב לבדוק לפני שמפרסמים אתר

בדיקת טקסט אחרונה - שגיאות כתיב

בשלב בניית האתר יש מספר סבבים בהם ניתן לזהות ולתקן שגיאות של כתיב, מילים שהתפספסו ועוד. אבל כשאנחנו רואים את אותו הטקסט שוב ושוב ושוב - יש לנו את הנטייה לפספס דברים. לכן לפני שאתם מפרסמים את האתר לכל העולם ופייסבוק - אני ממליצה לקחת אדם-שניים פדנטיים במיוחד ולתת להם לעבור על האתר שלכם, לראות שהתוכן ברור, כתוב כהלכה ולא פספסתם כלום. זה יחסוך ממכם תיקונים אחר כך וצילומי מסך שתקבלו מהקולגה ההוא שאוהב לאתר שגיאות ולשלוח לכם.


גרסת המובייל

כשאנחנו בונים אתר אנחנו לרוב בודקים את עיצוב האתר והרספונסיביות שלו במספר מסכי מחשב, זה גם קורה באופן טבעי כשהסקיצות נשלחות ללקוח והוא צופה בהם במסך שונה מהמסך של המעצב. אבל כשאנחנו עובדים על גרסת המובייל - למעשה אנחנו עושים התאמה דרך המחשב לגרסת המובייל, העדכון והניהול שלו מתבצעים דרך המערכת שלנו ומותאמים לגודל מסך ממוצע של מובייל - לא משנה אם אתם מעצבים את האתר בתוכנות גרפיות, בגרסת המובייל של אלמנטור או של ויקס, עדיין יש התאמה למסך הממוצע מתוך הנחה שהכל עתיד להיות רספונסיבי כך או אחרת.

אבל הרבה פעמים קורה שאצל משתמשים שונים, במסכים שונים יש תזוזה וסטייה של האלמנטים. לכן, לפני שאתם משחררים את האתר שלכם לעולם צריך לבדוק את גרסת המובייל במכמה מסכי מובייל שונים: באייפון, סמסונג, שיואמי וכו. חשוב להקפיד גם לבדוק במסכים בגדלים שונים (נניח אייפון חדש וגדול יותר מול אייפון קטן יותר) וכו.





מבנה קישורים

לרוב מבנה הקישור של האתר נקבע באופן אוטומטי כתלות משם העמוד (תלוי בהגדרות ובמערכת, אבל לרוב). לכן חשוב לשים לב שהלינק של כל העמודים הוא תקין ולא נשאר בשם של עמוד טיוטה למשל:

https://www.sitename.com/test2495198465

https://www.sitename.com/סקיצה-מספר-אלוהים-יודע-כמה


הלינק צריך להיות תואם לכותרת העמוד ותכולות ויש לו השפעה על נראות האתר בעיני הגולש וגם בעיני הסורק של גוגל עבור קידום אורגני.


תופעה נוספת שקורת הרבה בתחום הקישורים היא שכפול של עמודים שגם הוא מתבטא במבנה הקישור של האתר וכדאי להחליף אותו מאותה סיבה.

לדוגמא:

https://www.sitename.com/סקיצה-מספר-אלוהים-יודע-כמה-copy-copy

שימו לב:

אם האתר שלכם כבר אונדקס בגוגל או קרה וכבר שוחרר למשל ברשתות חברתיות ורק עכשיו שמתם לב וברצונכם לשנות את הלינקים של העמודים - יש להקפיד על ביצוע הפניות 301. כלומר הפניה אוטומטית שכל מי שיגיע ללינק הקודם אוטומטית יועבר לעמוד עם הלינק החדש, זה ימנע פגיעה בקידום האורגני של האתר שלכם ובחווית המשתמש של הגולשים שיגיעו לעמוד שגיאה רק כי שיניתם את לינק העמוד למשהו יותר נכון.


בדיקת כפתורים ולינקים בין עמודים

גם בהמשך לסעיף הקודם וגם במידה ולא עשיתם שינוי בלינקים של העמודים שלכם, חשוב מאוד לעשות בדיקה קפדנית ולעבור על כל הכפתורים והקישורים בכל העמודים בצורה מוקפדת. לבחון שכל מה שנראה לחיץ אכן לחיץ, שמגיעים לעמוד הרלוונטי בכל כפתור, שאין עמודי שגיאה, לינקים שבורים וכו.

חשוב לעשות את הבדיקה גם בגרסת המובייל כי לפעמים העיצוב במובייל הוא לא נגזרת של גרסת המחשב אלא התאמה והקמה נפרדת וחשוב לוודא שגם שם לא התפסו כפתורים, לחצנים וכו.


הגדרות seo- כותרות ותיאורי מטא

התופעה הכי שכיחה שיצא לי לפגוש היא לשכוח את כותרות ותיאורי המטא של העמודים (ולמתקדמים: גם של המוצרים, הפוסטים בבלוג, קטגוריות וכו).

למעשה מדובר בכותרת העמוד והתיאור שלו כפי שגוגל מציגה אותו במנוע החיפוש, לדוגמא:


דוגמא לכותרת ותיאור מטא

תיאור העמוד צריך להיות מדויק לתוכן שנמצא בו, אינפורמטיבי וגם מזמין. הרבה פעמים התיאור הזה הוא מה שיקבע אם הגולש ילחץ על האתר שלנו בתוצאות החיפוש או לא. מה גם, שזה עוזר לגוגל לאנדקס את האתר ולהבין אודות התוכן המוצג בעמוד.


באתרים שנבנים במערכת של ויקס יש את אופציית הSEO מובנית, ואילו באתרים שנבנים על וורדפרס זה דורש תוסף SEO, מרבית בוני האתרים יתקינו לכם את התוסף YOAST. אז לפני שמשחררים את האתר שלנו לאוויר העולם, עברו על כל העמודים, קטגוריות, מוצרים ובדקו האם הגדרות ותיאורי המטא מוזנים כראוי.


אינטגרציות

כתבתי לכם בהרחבה על אינטגרציות שאפשר לחבר לאתר או הדף נחיתה שלנו כאן (פיקסלים, גוגל אנליטיקס, google search console ועוד).

בגדול, אם אתם עוד לא יודעים איזה נתונים תרצו לקבל ולאסוף, התחילו קודם כל מגוגל אנליטיקס שיעזור לכם לאסוף מידע על כמות הכניסות לאתר, מקור ההגעה לאתר, זמן שהייה וכה. ומ google search console שיעזור גם לאנדקס את האתר בגוגל וגם להבין מה הם ביצועי האתר שלכם במנוע החיפוש של גוגל (בכמה ואיזה שאילתות אתם עולים, איזה עמודים באתר מקודמים טוב בגוגל ואיזה פחות ועוד). יתרון נוסף לקונסול זה שאחרי שהאתר שלכם ייסרק על ידי גוגל תוכלו לקבל הודעות על שגיאות של חווית משתמש (לדוגמא טקסט קטן מידי, כפתורים צמודים מידי וכו) ולשפר אותם עוד לפני שתשחררו את האתר לעולם.


חשוב לדעת שבעוד google search console יודע להציג נתונים רטרואקטיבית - מהרגע שהאתר אונדקס בגוגל, גוגל אנליטיקס יציג לכם נתונים על הכניסות לאתר רק מרגע חיבור המערכת לאתר. אז חבל להפיץ את האתר ברשתות חברתיות ולא לאסוף את הנתונים הללו מההתחלה.


עוד על שתי המערכות תוכלו לקרוא וללמוד כאן.





דיוור

כשאנחנו מסיימים לבנות את האתר חשוב להבין לאן מגיע המידע של גולשים שמשאירים פרטים באתר. לדוגמא אם הוספנו תיבה להרשמה לרשימת תפוצה ועמוד יצירת קשר - לאן המידע הזה מגיע?

חשוב לעבור ולבדוק את כל התיבות הללו בכל העמודים ולוודא שהמידע נשמר במערכת וגם מגיע ליעדו.

ההמלצה שלי היא מראש לחבר מערכת דיוור לאתר ולהגדיר את ההפרדה בין הנרשמים לרשימת תפוצה לבין אדם שהשאיר פרטי קשר באתר (ואם מדובר באתר עם רכישות אז גם הפרדה בין רוכשים). בנוסף למערכת הדיוור חשוב גם שהמידע יגיע לתיבת המייל שלכם על מנת שתוכלו לעקוב בזמן אמת ולשמור את המידע כגיבוי.


עוד על שימוש מומלץ במערכת דיוור תוכלו לקרוא כאן.


בדיקת תשלומים וחווית משתמש ברכישה

אם אתם מוכרים מוצרים (פיזיים או דיגיטליים) או קורסים - חשוב לבצע תהליך רכישה מלא ובדיקתו לפני שמשחררים את האתר לאוויר העולם. זה חשוב כדי להבין איך עמודי הרכישה, העגלה וקבלת חשבונית מתבצעים, איך הם נראים, האם הם מספיק ברורים ונגישים. אם מדובר בקורס - חשוב לבדוק שהמשתמשים מקבלים פרטי גישה לאיזור הקורס הרלוונטי, שהכל ברור, קל ונגיש.


אני אוהבת ליצור קוד קופון שמשמש לבדיקות ונותן 99% הנחה ולעשות איתו תהליך רכישה מלא כדי לבדוק איך הנתונים מתקבלים בצד של בעל האתר וגם מה הרוכשים חווים תוך כדי תהליך הרכישה. את הבדיקה חשוב לעשות עם מייל נפרד מזה שמוגדר כמנהל האתר במערכת כדי לתת מראה מיצגת של התהליך מול הלקוח ומאחורי הקלעים.


הקפידו גם לבדוק את תהליך הרכישה במובייל כדי לראות שזה נוח ונגיש גם שם.


עמודים נסתרים- 404, עמוד תוצאות חיפוש, קטגוריות ועוד

כשבונים אתר הדגש לרוב הוא על עמודים שנראים לעין בתפריט או במפת האתר שבנינו בשלב האפיון. אבל יש מספר עמודים שלפעמים יש את הנטייה לשכוח אותם ולכן חשוב לשים דגש עליהם:


עמוד 404- עמוד שגיאה, מתקבל כשהלקוח נכנס לקישור לא פעיל או לא נכון. עמוד זה צריך לעדכן את הלקוח בצורה ברורה ונעימה (יש שיבחרו אפילו בגישה משעשעת) שהעמוד לא קיים ולאפשר לו לגשת לאלטרניטיבות אחרות: עמוד התחברות, בלוג, שרותים ועוד.


עמוד תוצאות חיפוש- כשאנחנו מאפשרים לגולשים לבצע חיפוש באתר שלנו, חשוב לבדוק איך נראה ומאורגן עמוד תוצאות החיפוש. לרוב מדובר בדיפולט שלא נראה מדהים מבחינה עיצובית ולכן חשוב לבדוק ולארגן גם אותו מבחינת עיצוב וחווית משתמש נוחה וברורה.

אותו הדבר לגבי עמודי קטגוריה, בין אם מדובר בקטגוריות פוסטים או בקטגורית מוצרים.




מהירות אתר

זמן טעינת האתר הוא קריטי לחווית משתמש אופטימלית, לעידוד הרכישות באתר ולקידום אורגני בגוגל. כתבתי על מהירות הטעינה בהרחבה כאן וכאן. ההמלצה היא לבדוק את מהירות טעינת האתר לפני שמפרסמים אותו לציבור על מנת למנוע חוויה בלתי נעימה לגולשים. כמובן שאם הפצנו מבצע מאוד אטרקטיבי יכולות להיות תקלות מהירות נקודתיות כתוצאה מעומס משתמשים ואת זה נוכל למדוד ולטפל בכך בזמן אמת. אבל כדאי לעשות את הבדיקות ואת מקצה השיפורים גם בשלב שלפני שחרור האתר לאוויר העולם.


הסרת דפי סקיצה

לרוב בשלב בניית האתר יהיו עמודים מיותרים ששימשו כסקיצות או בוצעו בהם שינויים, לפני שנאנדקס את האתר בגוגל ונפיץ אותו לעולם, מומלץ להסיר אותם לחלוטין. לא רק מהתפריט, אלא למחוק, על מנת למנוע ממנוע החיפוש לאנדקס אותם, לתפוס שטח אחסון ולמנוע מגולשים להגיע אליהם בטעות.


בשלב ההסרה עושים הפניית 301 מהלינק הלא רלוונטי לעמוד הרלוונטי (כפי שפירטתי בשלב שינוי הקישורים) ומוחקים את העמוד הלא רלוונטי.


מפות חום

לא מדובר בשלב חובה בכלל אם כי בשלב מאוד מומלץ. לרוב כשנפרסם את האתר החדש שלנו ברשתות חברתיות נקבל גל של כניסות לאתר, מהכניסות הללו, של גולשים שנתקלים באתר בפעם הראשונה אפשר ללמוד הרבה באמצעות מפות חום. מפות חום ידעו להציג לנו בצורה ויזואלית את הפעולות שעושים המשתמשים באתר - על איזה עמודים הם לוחצים יותר, על אילו פחות, באילו עמודים הם מגיעים לתחתית העמוד וקוראים האלה ובאילו לא?

הפקת הלקחים ממפת חום באתר תאפשר לנו להסיק מסקצנות ולעשות מקצה שיפורים כדי לשפר את ההמרה של האתר (לרכישה, יצירת קשר או הרשמה לדיוור על פי מה שחשוב לכם).


עוד על מפות חום ועל הכלי שאני משתמשת בו תוכלו לקרוא ולראות סרטון הדרכה כאן.





תיאום ציפיות

שנייה לפני שאתם שמים את שלב בניית האתר מאחוריכם ונפרדים לשלום מבונה ו\או מעצב האתר - חשוב לעשות יישור קו לגבי עדכונים ותחזוקת האתר - מי עושה אותם.

זה קריטי יותר באתרי וורדפרס הדורשים תחזוקה וטיפול בתקלות בצורה יותר שוטפת אבל גם באתרים אחרים חשוב להבין מי משפר ומטפל באתר.

הגדירו מול בונה האתר האם האחראיות משלב זה היא עליכם או עליו (ולכן תצטרכו לרוב לשלם דמי תחזוקה בעלות חודשית קבועה או בבנק שעות) ואם לא, בדקו האם אתם מבינים מספיקים את המערכת של האתר לתפעול, עדכון תוספים ועדכון תוכן.


זה חשוב במיוחד כשמכניסים אדם נוסף לתוך התהליך - בתחום קידום אתרים, קידום ממומן, קידום ברשתות חברתיות וכו. לאנשי מקצועי אלו לרוב יהיה צורך להיעזר בבונה האתר כדי להתקין תוספים משלהם, לחבר פיקסלים וכו וחשוב מאוד להבין מי מנהל את התהליך הטכני הזה מול אותם אנשי מקצוע.


עד כאן לצ'ק ליסט שלי על מה חייבים לבדוק לפני שמפרסמים אתר, אתם מוזמנים לשתף מהניסיון שלכם על תהליכים דומים בתגובות לפוסט.

או להישאר לעקוב אחרי לעוד טיפים משני חיים בעזרת הרשמה לקבלת עדכונים כאן.


858 צפיות0 תגובות

פוסטים קשורים

הצג הכול

קטגוריות:

bottom of page